Brønnøysunds Avis har tidligere omtalt beboeropprøret på Skogmo, der mer enn åtti personer stilte opp for å markere sitt krav om gang- og sykkelsti på Fv17 mellom Skillevika og Tverrlia. Det skal vi komme tilbake til, først et annet spørsmål som opptok beboerne: Det såkalte Stangneskrysset. Krysset er ifølge beboerne trafikkfarlig, og de frykter for at barna skal bli påkjørt når de skal krysse veien for å komme seg til busskuret på østsiden av veien.

Stangneskrysset er på venstre side av dette kartet, og kommer på høyre side av veien etter en lang sving når du kjører inn til Skogmo. Sikten er dårlig for bilførere, og mange barn må krysse fylkesveien for å komme til både busskuret og ballbingen. Foto: Google Maps

– Her er det livsfarlig

Da Eggesvik kom til Skogmo var hans dom over akkurat dette aspektet klinkende klar:

– Her er det for nært svingen. Skal ungene ut der er det livsfarlig å gå ut, sier han til de andre i bussen.

Vegdirektør Kjell Skjerve sier at han tror det finnes en løsning på dette problemet allerede, og Eggesvik sier at en løsning må være delt mellom fylkeskommunen og Brønnøy kommune. Sideveiene er nemlig kommunale, mens busskurene er et fylkeskommunalt anliggende.

Da brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap) entrer bussen starter de en diskusjon.

– Får dere til å flytte krysset, så skal vi flytte skurene, sier Eggesvik klart.

– Fjerner dere veien, ordfører?

– Vi skal i alle fall planlegge løsninger for å koble på fylkesveien lenger ned, sier han.

Diskuteres i formannskapet

Det skal nevnes at krysset temaet er sak i formannskapet i Brønnøy onsdag 13. juni. Da er innstillingen i saken som følger:

«1. Rådmannen gis i oppgave å fremme sak om trafikksikkerhet for strekningen Skillevik-Tverrlia på Fv17 herunder fartsgrense, avkjørsel Stagneskrysset og gang- og sykkelvei langs hele strekningen.

2. Saken skal fremms til politisk behandling høsten 2018.»

Hele gang- og sykkelveien, som er 3,7 km lang, er for øvrig regulert inn, men ikke prosjektert.

Må prioritere hardt

Eggesvik er videre klar på at det er mange strekninger som trenger utbedringer og gang- og sykkelveier. Han sier at det er ganske mange verdige veiprosjekter i fylket. Men han mener også at om kommunene går sammen og prioriterer områder de mener er trafikkfarlige - som denne veistrekningen - øker det sjansen for å få det inn i regional transportplan (RTP).

– Når én kommune legger det frem for fylket er det lettere å komme på Fylkestingets prioriteringsliste, men om hele Sør-Helgeland mener dette er viktigst, så er det lettere for oss å prioritere gang- og sykkelvei her, sier han.

– Hva mener du, sømnaordfører Andrine Solli Oppegaard (Ap)?

– Dette det viktigste regionale trafikksikkerhetsprosjektet. Lokalt i Sømna er det gang- og sykkelvei på Berg som er viktigst.

Sykkelvei på «ønskelisten»

Etter lunsj på Persplassen i Hommelstø tok vegdirektør Kjell Skjerve ordet om spørsmålet.

– Jeg har sendt melding til stakkaren hos oss og sagt «legg denne på ønskelisten», sier han.

Beboerne og kommunen har også reagert på det de mener er for høye fartsgrenser på strekningen.

– Når det gjelder fartsgrenser merker jeg meg at de har skapt mye støy, og vi vil se på dem i høst.