Administrerende direktør Stein Andre Herigstad-Olsen i Torghatten Trafikkselskap møtte i dag ordførere og rådmenn fra elleve kommuner under det felles regionrådsmøtet mellom Sør-Helgeland og Helgeland regionråd.

Der la han fram trafikkselskapets plan for å avvikle sommertrafikken på en god måte, sett i lys av at Tosenveien antakelig vil være stengt hele sommeren.

– Vi mener vi har gode løsninger, men hvilke forventninger har dere? spurte Herigstad-Olsen innledningsvis.

Store forventninger

Reaksjonene lot ikke vente på seg fra ordførere og rådmenn. Rådmann Pål Trælvik fra Brønnøy var først ute, og sammenfattet egentlig forvetningene greit på følgende måte:

– Ambisjonen må være at næringsliv og befolkning knapt nok merker at veien er borte, sa Trælvik.

TTS-sjefen opplyste om følgende utfordring:

– Foreløpig tall fra fylket viser at vi vil få inn et snitt på 450 biler i døgnet i sommer. Enkelte døgn det dobbelte. På Vennesund-Holm hadde vi 1.750 gjenstående i fjor. Der må kapasiteten opp, sa Herigstad-Olsen.

TTS har ifølge direktøren funnet to ekstra båter som kan være aktuelle som suppleringsferjer i sommer.

– Tilgang på materiell er en utfordring. Det er ikke all verden å få tak i, og vi må forholde oss til fartsområder. Alle båter kan ikke gå alle steder. Det er heller ikke slik at vi kan sette inn en 120-bilersferje på Vennesund - Holm, det tåler ikke ferjeleiene. Tilgangen på sjøfolk er bedre, på grunn av oljekrisen, vi har stillingsannonser ute nå der vi har fått 30-40 søkere. Det ser dermed ut til at vi skal få nok folk, men vi må sørge for nødvendig opplæring og utsjekk på alle. Det er veldig viktig for oss, og tar tid, sa TTS-sjefen.

Han skisserte så følgende plan for sommertrafikken:

Tjøtta-Forvik

  • MF Brandal og MF Torgtind (to uker)

  • MF Torgtind og MF Kjella (tre uker)

  • MF Kjella og MF Brandal (fra cirka 1. juni og ut sommeren)

  • Ny siste tur klokken 21.20 fra Tjøtta og klokken 22 fra Horn. Altså en times utvidelse

  • Konkret plan om en tredje ferje i Tjøttabassenget fra sommerferien. Dette vil gi avganger hvert 40. minutt.

Ordfører Andre Møller fra Vega hadde merket seg at Vega-ferja MF Torgtind ble satt inn på Tjøtta-Forvik-sambandet allerede tirsdag, og at den nå ikke blir satt tilbake på Vega-sambandet før månedsskiftet mai/juni.

– Dere har tatt ferjen vår. Vi har en god dialog, men jeg må si at jeg er ikke så veldig fornøyd med dette. Skal vi sette spøk til sides, så mener jeg at det kan ikke være slik at vi som er avhengig av ferjer og hurtigbåter på nytt skal være en salderingspost når ting skal løses. Jeg er ikke fornøyd med dette, sa Møller, som lurte på hvorfor ikke MF Bognes kunne brukes i stedet for Torgtind.

– Dette er en krevende situasjon. Så vi må be om forståelse fra vegasamfunnet. De er like viktige som alle andre, men i det store bildet så er det best å bruke Torgtind der nå. Det gir en økt kapasitet på 280 biler per dag. Vi tror denne planen er god, det gikk veldig bra i fjor. Når det gjelder Bognes så kan ikke denne ferjen trafikkere mellomstedene i Tjøttabassenget, og det vil bli en utfordring, svarte TTS-direktøren.

Møller kvitterte med at han hadde forståelse for dette.

Vennesund-Holm

  • Går bra så langt, lite gjenstående biler - ifølge TTS

  • Bognes inn som suppleringsferje fra 1. juni. I fjor gikk suppleringsferjen 5 rundturer mandag til fredag, nå skisserer TTS 9-10 turer 7 dager i uken. Dette vil ifølge TTS gi økt kapasitet på 500 biler per dag, 1.000 biler ekstra på lørdager.

  • Ramtind muligens inn fra starten av mai. Båten skal da ligge enten på Vennesund eller Holm med mannskap, og stå i beredskap for å ta unna farlig gods (sprengstoff) eller store køer.

Horn-Andalsvåg

  • MF Torghatten har en kapasitet på 750 personbiler per dag

  • TTS jobber for å få til kontinuerlig drift på MF Torghatten fra 6 til 22 hver dag. Dette krever et ekstra skift på ferjen, og øker kapasiteten med fem rundturer - eller 580 personbiler per dag.

– Vi tror ikke dette er flaskehalsen. MF Torghatten er en av de beste trafikkmaskinene vi har, men prøver å gjøre det så optimalt som mulig. Vi ser på om det er behov for ekstraferje på Horn-Andalsvåg, og har en båt i tankene der, men tror det skal gå bra med kontinuerlig drift på MF Torghatten.

Horn-Igerøy-Tjøtta

  • Bognes ut mai

  • Torgtind tilbake 1. juni (eller tidligere)

  • Ramtind inn på Igerøy-Tjøtta ved skoleslutt

  • TTS håper å bemanne opp med et ekstra skift slik at Ramtind kan øke suppleringen på Igerøy-Tjøtta fra 2 turer per dag til 4-5 turer per dag.

– Men her kan det vel bli krig mellom folk som skal til Horn og reiser via Vega, og de som står i kø på Vega for å reise til Horn. Dette må man finne et system på, mente ordfører Johnny Hanssen fra Brønnøy.

Vega-ordføreren svarte på dette.

– Når sommertrafikken kommer så er dette to forskjellige samband. Nå kan man få kjøpt gjennomgående billett fra Tjøtta til Horn på dette sambandet, men om sommeren må du opp og stille deg i kø fordi det er en annen ferje som kjører til Horn. Da må man kjøpe ny billett, og man risikerer dermed at man blir stående igjen i kø på Vega. Dette er derfor ikke en problemstilling på sommeren, forklarte Andre Møller.

Mante til samarbeid

Flere i salen ville vite om TTS har en plan for pinsehelgen midt i mai, der det forventes stort trykk på ferjene.

– Dette tar vi med oss som et godt innspill, svarte Herigstad-Olsen.

TTS-direktøren brukte også en del av foredraget til å mane til samarbeid mellom alle berørte parter for å få løst ferjesituasjonen.

– Vi kan enten se for oss at sommeren blir som en kjærlighetshistorie, en feel good-film som handler om at vi får det til sammen på Helgelandskysten. Eller så får vi "Mord på Orientekspressen". Det er ikke mitt ansvar, det er vårt felles ansvar. Det handler litt om hva vi sier til folk som kommer hit, og hva vi sier til media. Hvis vi alle sier det er ferjekaos, så blir det inntrykket folk sitter igjen med. Det er ingen tjent med. Vi bør heller si at folk vil få betalt for en liten ventetid på ferjeleiet med en flott opplevelse i et fantastisk område, oppfordret Herigstad-Olsen.

Brønnøyordføreren oppsummerte til slutt slik:

– Jeg er imponert over arbeidet så langt. Vi får lite klager fra folk som reiser. Dere har et godt samarbeid med fylket. Det er en suksessfaktor, at fylket stiller med midler og at dere har kapasitet å sette inn. Alle må ta ansvar for å få dette til å fungere. Jeg er helt sikker på at dere, utfra det dere legger fram - og det man opplevde i fjor, vil greie å skape et annet inntrykk hos folk. Jeg synes det veldig bra, sa Johnny Hanssen.

Se skipstrafikken her.