- Lysingen fraktet 90 vogntog på sambandet Vennesund-Holm tirsdag, fortalte TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen de over 40 frammøtte på dagens lunsjmøte i Brønnøy næringsforum. Der orienterte han om status for ferjetrafikken nå som Tosenveien er stengt.

- Vi har hatt litt gjenstående biler på Vennesund-Holm og noen få på Horn-Andalsvåg. Ramtind ble satt inn som suppleringsbåt på Forvik-Tjøtta tirsdag. De neste 14 dagene går Brandal, som tar 50 personbilenheter (pbe), direkte. Ramtind går fem daglige rundturer innom mellomstedene. Den har vært full på enkelte turer og har hatt bra trafikk på de øvrige. Det er satt opp til ny siste tur kl. 21.20 fra Tjøtta og 22.00 fra Horn. Så langt har de avgangene ikke hatt så stor trafikk, redegjorde han.

- Fristilt fra anbudene

Brandal er egentlig for gammel til å gå som hovedfartøy.

- Vi har nesten daglig kontakt med fylket som er veldig løsningsorientert og vi opplever i praksis at de har fristilt oss fra anbudskravene slik situasjonen er. Og den nye ruteplanen som var klar i går er et levende dokument som endres etter behov, fortalte han.

Kjella (tidligere Godfjord) er ferdig på verksted 15. april.

- Det er gjort så mye med den at vi må ha ny utsjekk på mannskapet, så den kommer i drift igjen uke 16 eller 17. Da blir det en finvurdering om den eller Brandal skal gå hovedruten, sa Herigstad-Olsen.

Går snart for full kapasitet

TTS nærmer seg allerede maksimal kapasitetsutnyttelse av ferjene de disponerer, og det én måned før sommertrafikken starter.

- Trafikken går fra 8 på morgenen til 21/22 på kvelden. En rundtur Tjøtta-Forvik tar to timer. Nå er sommerruten allerede satt i gang. Hovedfartøyet går syv rundturer og vi kan øke suppleringsruten til seks avganger, men da er vi i taket.

Sommertrafikken på Vennesund-Holm er formidabel.

- I mai i fjor var den på 13.000 pbe og vi hadde 1.700 gjenstående biler fra midten av juni til midten av august. Lysingen tar foreløpig unna trafikken, men vi vurderer å sette inn Bognes i supplering tidligere enn normalt. Den gikk fem rundturer i fjor sommer og kan økes til ni, sier han.

Oppi alt dette skal rutinemessig vedlikehold av ferjene utføres. På avganger med lastebiler som frakter drivstoff reduseres kapasiteten på grunn av 1 1/2 meters avstandskrav. Mens lastebiler med dynamittleveranser til Brønnøy kalk medfører at ferja må gå uten andre biler og passasjerer.

- Det løser vi med at disse turene tas i mannskapets matpauser, så det ikke går ut over de vanlige rutene, fortalte driftsjef Jarle Rodahl.

Han pekte samtidig med bekymring på forholdene for oppstilling ved ferjeleiene på Horn, Andalsvåg og Holm.

- Bilene blir stående langt oppover langs riksveien, og på Horn vil det bli kaos med tanke på å finne den rette køen. Det er også noe både vi og politikerne må ta opp med fylket, sier Rodahl.

- Få ferjer tilgjengelig

Turisttrafikken økte med over 20 prosent i fjor. Det hjelper ikke hva vi har å vise fram, hvis turistene hører at de må stå timesvis i kø. For å møte den forventede trafikkøknigen må TTS ha inn både ferjer og mannskap.

- Vi er i dialog med fylket for å få det til og ser etter fartøy både i Nordland, Troms og Nord-Trøndelag. Men det er vanskelig. Ferjer med kapasitet på 35-100 pbe finnes nesten ikke tilgjengelig. Større og mindre ferjer er det flere av. Men 25-50-bilsferjer er til gjengjeld mer krevende, og det er ikke bare å hente 100-bilsferjer på grunn av kaistørrelsen. Klassifisering i forhold til fartsområder spiller også inn. Sammen med fylket har jeg stor tro på at vi skal klare å finne passende materiell. Men foreløpig tar vi unna trafikken med de ferjene vi har.

På mannskapssiden er det enklere.

- Tilgangen på sjøfolk er, må vi si dessverre, bedre på grunn av krisen i oljebransjen. Arbeidstidsbestemmelsene gjør at vi må ha 12-15 mann for å kunne gå to-tre skift. Det tar også litt tid å til rekruttere folk og kjøre opplæring. Vi kommer til å lyse ut stillinger med det første og skal ha de klar til slutten av mai begynnelsen av juni. Det blir en utfordrende periode. Vi planlegger i første omgang ut august. Vi skal gjøre alt for å avhjelpe situasjonen. Vær snill med sjøfolkene og ta hensyn, de gjør sitt beste, oppfordret TTS-direktøren.

Roste TTS

Torghatten trafikkselskap fikk skryt fra salen.

- Så langt er behovet vårt dekket. TTS har gjort en kjempegod jobb, sier daglig leder i Slåttøy Transport, Hans Ivar Slåttøy.

Ordfører Johnny Hanssen roste også TTS' offensive holdning.

- Jeg er stolt av at TTS har tatt grep i en sånn ekstraordinær situasjon. De kunne lent seg tilbake og overlatt ansvaret til fylket og bare bedt om mer penger, sa Hanssen.

Da det første raset gikk fredag, satt han sammen med ordførerkollegene og andre representanter fra Sør-Helgeland og diskuterte forslagene til nedskjæring i samferdselen i regionen, som følge av 280 millioner mindre i overføringer fra Staten.

- Vi må gjøre det beste ut av situasjonen. Det positive er at vi blir satt på kartet og de får se hvor mye trafikk vi faktisk har. De vil skjære ned, men vi trenger mer, og har trengt det lenge. Vi må og skal kreve mer, sa ordfører Johnny Hanssen.