TTS, fylket og kommunen arbeider med å sikre ferjetilbudet nå som Tosenveien er stengt. Paul Birger Torgnes, gruppeleder for Brønnøy Høyre, har sendt epost til ordfører Johnny Hanssen hvor han viser til situasjonen og en kort orientering rådmannen holdt i forbindelse med folkevalgteopplæringen ved fylkesmannen på rådhuset mandag.

Om direkteferje

Torgnes skriver at saken har stor betydning for innbyggerne i Brønnøy, og han ber om at følgende problemstilling føres opp på sakskartet til førstkommende kommunestyremøte:

"I tillegg til oppdatert info om status i Tosbotn og mulige utbedringstiltak, inkl. tidsaspekt, er det ønskelig at formannskapet får drøftet følgende; Kommunikasjonstilbud til fastboende og andre som holder til i Tosbotn, til Hommelstø/Brønnøysund. Utvidet kapasitet og frekvens på fergetilbudene både nordover og sørover langs FV 17, herunder direkteferge mellom Horn og Tjøtta."

- Direkteferje gir dårligere kapasitet

TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen sier han forholder seg til fylkets bestilling gjennom anbudene, men understreker samtidig at selskapet vil bidra til å løse den økte trafikken på best mulig måte. Herigstad-Olsen påpeker imidlertid at en direkteferje gir langt dårligere kapasitetsutnyttelse.

- Vi har forståelse for spørsmålet og ønsket. Til syvende og sist må det avgjøres politisk, og vi vil eventuelt gjøre alt vi kan for å innfri det. Det er uansett vårt synspunkt at det alternativet som gir best kapasitet og flest fraktede biler er Tjøtta-Forvik og Andalsvåg-Horn. Tjøtta-Horn tur-retur tar ca. tre timer, mens en rundtur Tjøtta-Forvik tar ca. to timer. Dermed gir ruten Tjøtta-Forvik 50 prosent flere fraktende biler enn alternativet med direkteferje Tjøtta-Horn.

I dag settes Ramtind inn som hovedfartøy på Tjøtta-Forvik-sambandet, mens Brandal skal betjene mellomstedene. Det betyr at sambandet har samme kapasitet som under sommertrafikken.

- I sommeren som gikk hadde vi omtrent ikke gjenstående trafikk over Horn-Andalsvåg og Tjøtta-Forvik. Vi har stor tro på at vi skal finne de løsninger, i samarbeid med fylket, som gir de reisende et best mulig tilbud i situasjonen som er oppstått, sier Stein Andre Herigstad-Olsen.

Ikke på kort sikt

Ordfører Johnny Hanssen er kjent med Torgnes' innspill og påpeker at forslaget om direkteferje Horn-Tjøtta er kjent fra tidligere.

- Vi har fått tilbakemeldinger om kostnadene ved dette målt mot kapasitet Forvik-Tjøtta. Vi er opptatt av å ha gode kommunikasjoner, og så må vi se hva dette gir oss kontra å øke kapasitet og frekvens mellom Forvik og Tjøtta.

- Sier du nå at man får mer for pengene ved å sette inn ressursene der?

- Det kommer an på hvilke ferjer man har å sette inn. Akkurat nå er det ferjer på verksted og ikke nok ferjer til Forvik-Tjøtta. Men vi jobber med ulike løsninger, sier Hanssen og nevner at Horn-Tjøtta-forbindelsen som tidligere er utredet fordrer en ferje med stor fart og kapasitet.

- Det høres ikke ut som om dette er aktuelt på kort sikt?

- Nei, nå må vi først løse utfordringen vi har med kapasitet i eksisterende samband, sier Johnny Hanssen.

Paul Birger Torgnes og Høyre vil sette Horn-Tjøtta-ferje på dagsordenen.