Søren Nielsen vil bygge nytt registerbygg sør for det eksisterende på kaia. Dette vil i så fall medføre at Brækkans ekspedisjon og havnekontoret må finne nye lokaler og at hurtigruteskipene vil ligge noe lengre nord.

Brønnøy Havn KF og Søren Nielsen har vært i dialog om planene. Fredag forteller havnesjef Sølvi Kristoffersen til BAnett at planene om at hurtigrutene skal ligge lenger nord er lagt bort.

Det bekrefter også styreformann Jon Christian Syvertsen i Søren Nielsen AS.

- Jeg kan bekrefte at vårt prosjekt ikke vil medføre noen flytting av Hurtigruten, melder han.

Måtte ha bygget ny kai

Brønnøy Havn spurte i begynnelsen av oktober Kystverket Nordland hvordan de ser på at Hurtigruten flyttes nordover i midthavna. Havnesjef Sølvi Kristoffersen påpekte at dette vil kreve ny tilrettelegging både på sjø- og landsiden.

"En ny kai må bygges nordover (der det tidligere lå en eldre trekai) og eksisterende kai avrettes ut mot sundet. Skip ved kai vil da være mye nærmere nordre løp i farleden gjennom Brønnøysundet.", skev Kristoffersen, som ba Kystverket om en forhåndsvurdering av saken.

Smalere og mer værutsatt

Brønnøy Havn fikk svar fra Kystverket Nordland i brev datert 27. oktober. Regiondirektør Fridtjof Wangsvik og seniorrådgiver Thomas M. Jensen viste til henvendelse og møte i Brønnøysund 26. september. De påpekte at en justering av kaia vil medføre at hurtigruten og andre fartøy vil ligge lengre nord samt at justeringen gjør at kaia i det aktuelle området må bygges på/justeres og at eksisterende kai avrettes ut i sundet.

De to påpeker at fareldesbredden i området mellom Buholmen/Rørskjæret og Hurtigruten blir noe begrenset når skipene ligger ved den foreslåtte, nye kaien.

"I dette området er bredden på leden en del smalere enn ved eksisterende kaiplass for hurtigruten jf. kartutsnitt på side 2. Videre er denne plasseringen noe mer værutsatt for vær fra nord/nordvest.", skriver de.

Ville kostet 500.000

Kystverket skrev at plasseringen ikke påvirker skipenes vendesirkel, som er lengre sør i havneområdet, men at fartøy må bakke noe lengre til kai. Den smalere passasjen vil ifølge Kystverket føre til at passerende fartøy kan bli presset mot et grunnere område ved Rørskjæret.

"Området er i dag merket med et sjømerke som markerer ytre punkt (Rødskjæret østre). Som følge av justering av kai bør dette merket flyttes litt mer ut i farleden, for bedre å markere ytterpunktet for passering. Dette vil medføre en kostnad på anslagsvis kr. 500.000,- som må dekkes av tiltakshaver. Etter justering av mekre og med fartøy ved kai vil farledsbredden være i underkant av 90 meter når største hurtigrute ligger ved kai.", heter det.

Kystverket skrev at de har forståelse for at man vil plassere registrene sentralt i Brønnøysund. Vedrørende terminal og spedisjon forutsatte de at en eventuell ny plassering sikrer en funksjonell adkomst, så det ikke blir negative konsekvenser for handteringen av gods og personell.

Ikke lenger aktuelt

Havnesjef Sølvi Kristoffersen påpeker overfor BAnett at forespørselen fra Brønnøy Havn til Kystverket ikke var en søknad, men et spørsmål om en forhåndsvurdering.

- Det er fint å ha fått dette vurdert. Men dette alternativet er ikke lenger aktuelt for oss eller Søren Nielsen, sier hun.

- Forslaget er ikke optimalt for skipstrafikken, siden det innsnevrer farleden, og det innebærer ganske kostbare investeringer i kai og på land. Brrønnøy Havn er en av de få havnene som har farleden like gjennom havnebassenget. Vi synes ikke Brønnøysund er tjent med de farledsbegrensiningene som dette forslaget innebar. Alle parter er enige om at dagens plassering er den beste.

Ekspedisjonen røres ikke

Brønnøy Havn hadde besøk av Jon Christian Syvertsen fra Søren Nielsen AS i uken som gikk. Sølvi Kristoffersen sier partene får avklart mer til uka. I slutten av uka er det styremøte i Brønnøy Havn KF.

- For oss er det viktig å ivareta de funksjonene vi har på land for Hurtigruten og øvrig skipstrafikk. Søren Nielsen AS ønsker tilgang på deler av vårt areal, men slik det ser ut nå er det sannsynlig at havnekontoret i hovedtrekk blir der det er og at skipsekspedisjonen blir der den er.

- Kan det være aktuelt at dere blir leietaker i et nytt registerbygg fra Søren Nielsen?

- Det har vi ikke diskutert. Slik jeg har forstått det ønsker de et rent registerbygg, sier Sølvi Kristoffersen.