Havnesjef Sølvi Kristoffersen og styreleder i Brønnøy Havn KF Jørn Georg Johansen møtte onsdag i formannskapet for å orientere politikerne om en sak som ikke stod på sakskartet. Oppsummert vil en av tilbyderne i registeranbudet bruke tomtene der havnekontoret og godsekspedisjonen i dag står til nytt registerbygg.

Havnesjefen opplyste politikerne om at Brønnøy Havn ble kontaktet av Søren Nielsen AS i august. De henvendte seg til Brønnøy Havn på grunnlag av vedtaket formannskapet gjorde i april - der politikerne sa at alle aktører som ønsket å tilby nytt registerbygg stilte likt i forhold til bruk av kommunale eiendommer.

- De ba oss om en vurdering på våre eiendommer. Det er eiendommer som tilhører havnekapitalen, og da er det riktig å spørre havnestyret. Vi hadde et møte 8 .august. Det var ikke et langt møte, mer et innledende møte. Vi gikk igjennom status for dem og for oss. De ønsket en flytting av ekspedisjon og havnekontor, sa Kristoffersen.

Vil flytte havnekontoret og ekspedisjonen 150 meter nordover

Ifølge Havnesjefen innebærer dette en flytting ikke bare av bygg, men også av en viktig funksjon for havna - og dette fikk Søren Nielsen tilbakemelding om. Det ble deretter arrangert et nytt møte mellom styret i Brønnøy Havn og Søren Nielsen i september. Der foreslo Søren Nielsen at havnekontoret og ekspedisjonen flyttes 150 meter nordover på kaia.

- Hvis ekspedisjonen ska flyttes 150 meter lenger nord, så må også Hurtigruten flyttes etter. Vi mener det må være nærhet og gode tilkomstveier, samt sikker trafikal adkomst og utfart. Vi har startet med dialog med Kystverket, og har vært på befaring. Vi har sett på området der ny kai kan være. Det er veldig begrenset hvor dette kan være, og ganske store investeringer som må gjøres for å flytte den funksjonen. Det er signaler vi har gitt til Søren Nielsen. Vi vet mer når vi har fått tilbakemeldinger fra Kystverket - som skal se på mulighetene for flytting av Hurtigruten i forhold til leden, sier Kristoffersen.

Havnestyret har etablert en arbeidsgruppe for å ta dialogen videre med Søren Nielsen. Gruppen inneholder fire fra styret og havnesejefen. Gruppen har første møte på torsdag, og møter deretter Søren Nielsen på mandag. Ifølge havnesjefen er tiden svært knapt. I utgangspunktet ville Søren Nielsen ha en avklaring fra havna i løpet av oktober. Det mener havnesjefen er umulig, men Kristoffersen sier hun antar at Søren Nielsen vil komme tilbake med en mer realistisk tidshorisont.

Ordfører Johnny Hanssen uttalte at han går ut fra at Brønnøy Havn strekker seg langt for å løse oppgaven.

- Det verste som kan skje er at Registrene mister enda en tilbyder og kun sitter igjen med én. Jeg regner med dere ser på måter man kan løse dette på? spurte ordføreren.

- Det dreier seg om ganske betydelige investeringer, ut fra det vi har sett. Vi har vært positive til henvendelsene vi har fått fra Søren Nielsen. Samtidig har vi blitt nødt til å sette andre ting på vent, blant annet prosjektet i midthavna, i påvente av denne situasjonen, svarte havnesjefen.

Uvisst hvem som skal ta regningen

Varaordfører Torstein Moe ville vite hvem som skulle betale eventuelle investeringer, og i hvilken grad Kysterverket kan påvirke utfallet av saken.

- Flytter vi hurtigruten, så har Kystverket en vesentlig uttalelsesrett. Hvem som gjør investeringene er for tidlig i si. Men jeg regner med at det ikke blir store merutgifter for havna, svarte havnesjef Kristoffersen.

Siv Aglen (Ap) uttalte at hun setter pris på å bli orientert om saken, men er bekymret over tidsrammen. Registrene skal velge tilbyder tidlig i desember.

- Jeg synes det høres komplisert ut å få dette i havn. Det at vi ikke har fått informasjon før, bekymrer meg også. At alt er så lukket. Jeg har hørt om dette som rykter på byen, det irriterer meg litt. Jeg vil oppfordre til åpenhet om dette, så langt man kan. Det er tross alt kommunens eiendommer, sier Aglen.

Havnesjefen var enig med Aglen i at tidsrammen er knapp.

- Vi er veldig bakpå. Tidsperspektivet er jeg ikke særlig komfortabel med. Jeg tror mange trodde det var snakk om å flytte et kontor. Det er snakk om å flytte en funksjon. Med Statsbygg gikk vi grundig igjennom alt, fra sikkerhet til gjennomføring av flytting og annet. De gikk likevel bort fra en slik flytting. Det er ekspedisjonen vi snakker om. Årsaken til at vi kjøpte dette bygget i 2009 var framtidig sikkerhet for hurtigrutepassasjerer og varer inn til sentrum. Det kan komme krav framover på både passasjerer og varer, og da trenger vi areal. Det er knapphet på arealer ved kai og havn i Brønnøysund, sier Kristoffersen.

Orvik med kraftsalve mot næringsministeren

Per Martin Orvik (V) uttrykte sterk misnøye med hele prosessen.

- Jeg beklager sterkt at vi har mistet monopolutbyggeren som kunne gå i dialog med både kommuen og folket. Altså Statsbygg. Det ville gitt en bedre prosess for alle. Nå må vi forholde oss til det Registrene bestemmer etter hvert. Jeg føler vi som folkevalgte blir gisseltatt fordi beslutningen allerede er foretatt. Det er sterkt beklagelig, men vi må forholde oss til dette fordi sentrale myndigheter av en eller annen årsak har funnet ut at dette er best. Så er vi da i en situasjon at vi står igjen med to tilbydere etter anbudskonkurranse, men det vil være ekstremt beklagelig om man havner i en monpolsituasjon på grunn av tekniske ting med havna. Avisen har vist oss hvordan det ville blitt på slakteritomta, og nå får vi høre om dette med havna. Hvis man har bestemt seg på forhånd om hva som skal være valget så setter man folk og folkevalgte i en klemme. Jeg er sterkt kritisk til mye her, men det jeg beklager aller sterkest er at den lokale styringsretten til å lage et signalbygg er fratatt oss av sentrale aktører. Det er ekstremt skuffende. Vi er brakt inn i en situasjon der vi ikke får si noe før vi skal vedta noe som allerede er bestemt. Det er fullstendig håpløst, sa Orvik, som oppfordret Brønnøy Havn til å strekke seg langt for å finne løsninger.

Paul Birger Torgnes (H) mente det var for tidlig å gi opp.

- Vi skal ikke abdisere nå. Vi får en plansak når valget er tatt. Jeg er enig i mye av kritikken, men la oss ikke la folk sitte igjen med inntrykk av at vi "spiser" hva som helst. Vi har fortsatt påvirkningsmulighet, rådet Torgnes.

Siv Aglen ville vite hva som skjer videre, om Søren Nielsen skal avtale direkte med Brønnøy Havn om tomtene eller om politikerne skal involveres.

- Vi forholder oss til havnestyret. Brønnøy Havn eier begge eiendommer. Styret tar beslutningen, og sender så en anbefaling videre til kommunestyret som representerer våre eiere, svarte Sølvi Kristoffersen