I juli 2016 fastslo Fylkesmannen i Nordland at Brønnøy kommune bryter tilgjengelighetskravet i fastlegeforskriften. Fylkesmannen ba om å bli holdt oppdatert om situasjonen, og legesenteret har arbeidet med å forbedre seg.

Leier inn vikarer

22. mars fikk helse- og velferdssjef Tove Karin Solli brev fra fylkeslege Jan-Petter Lea om sine tilbakemeldinger.

- I henhold til fastlegeforskriften § 21 andre ledd andre punktum skal pasienter på fastlegeliste normalt få tilbud om konsultasjon innen fem virkedager. Ved Brønnøy legekontor var det fire av i alt ni leger som innfridde forskriftskravet den 17.01.17. Kommunen sier at man vil leie inn vikarer for å bedre tilgjengeligheten, oppsummerer Lea og underdirektør Solveig Mollnes.

Avslutter tilsynssaken

De viser også til at ifølge fastlegeforskriften § 21 tredje ledd skal 80 prosent av alle telefonhenvendelser til legekontoret normalt besvares innen to minutter.

- I kommunens siste brev er det oppgitt at i perioden oktober 2016 til februar 2017 ble 64 prosent av alle henvendelser besvart innen to minutter, og 77 prosent innen fire minutter. Kommunen oppfyller fortsatt ikke forskriftskravene pà de omtalte punktene. Det har imidlertid vært en klar positiv utvikling. Fylkesmannen har merket seg at kommunen fortsatt arbeider systematisk for å innfri regelkravene. Vi legger til grunn at dette arbeidet fortsetter og kan komme til at vi dermed kan avslutte denne tilsynssaken.