Pasient- og brukerombud i Nordland Inger-Marie Sommerset besøkte Brønnøysund torsdag og fredag forrige uke. Hun hadde møte med ledelsen på sykehjemmet om tilsynssaken, hvor fylkesmannen har fastlått at Brønnøy bryter tilgjengelighetsforskriften og dermed også helse- og omsorgstjenesteloven.
- Har utfordringer
Sommerset forteller til BAnett at emnet også ble tatt opp da hun møtte til åpent møte i Brønnøysund i regi av LHL og revmatikerforeningen torsdag kveld.
- De må bedre sin tilgjengelighet på telefon og få ned ventetiden på legetime. Legesenteret har utfordringer, det fikk jeg også tilbakemeldinger om på møtet. Men nå skal de styrke bemanningen i resepsjonen, det har jeg troen på. I tillegg skal de sortere henvendelsene bedre, det vil også hjelpe, mener Sommerset.
Burde vært bedre
Hun oppfordrer legesenteret til å ha en god dialog med brukerne.
- Dere har fantastiske lokallag av LHL og Norsk Revmatikerforbund i Brønnøy. Jeg oppfordrer til å gå i dialog med dem og informere om det arbeidet som gjøres og hvorfor utfordringene oppstår.
Sommerset sier ressurssituasjonen ikke er noen unnskyldning for situasjonen med lang ventetid for å få legetime.
- Brønnøy har godt med legehjemler. Elleve legehjemler for en befolkning på 8.000 er meget bra. Så her gjenstår å gjøre noe grep - og å gå i dialog med brukergruppen, sier Sommerset, som ikke slipper saken.
- Vi kommer til å følge med og etterspørre resultater utover i året og håpe at alle gode krefter i lokalmiljøet gir gode resultater for en god og forsvarlig legetjeneste i Brønnøy kommune.