Nordland politidistrikt er et langstrakt politidistrikt som strekker seg fra Gratangen i nord til Vega i sør, og vi er i overkant av 600 ansatte. Siden jeg startet som politimester i dette nye politidistriktet i januar 2016 har vi jobbet med en stor omstilling som dreier seg om organisering, arbeidsmetodikk, kultur og ledelse. Denne store endringen har vi jobbet med parallelt med at vi har opprettholdt driften i politidistriktet. Dette har vært og er fortsatt en svært krevende øvelse.

Samfunnet har via et samlet storting besluttet at politiet må endre seg for å være bedre i stand til å møte framtidens utfordringer. Vi skal gjøre ting på en annen og bedre måte – dette krever at vi endrer noen av våre metoder og organiserer oss på en ny måte. Dette er ikke endringer som vi beslutter med et pennestrøk. Når det kommer til bemanningsplanene for Nordland politidistrikt så er dette resultatet av en prosess med tre ulike arbeidsgrupper, behandling i styringsgruppe, dialog med tillitsvalgte på politidistriktsnivå, inkludert en hel dags drøftinger mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte der vi var omforente.

Det er naturlig at man ser endringen ulikt fra ulike posisjoner, men det er utfordrerende at Berg Olsen skriver et slikt leserinnlegg og forespeiler konsekvenser for befolkninga kun minutter etter at en bemanningsplan er blitt tilgjengelig for alle ansatte. Det er også problematisk at Berg Olsen blander inn beredskapen på Sør-Helgeland i dette innlegget, all den stund det ikke er gjort noen beslutninger som endrer beredskapen (antall politistillinger) for publikum i dette området. Det vi derimot skal endre er vår måte å jobbe på – politiarbeid på stedet skal gi publikum et enda bedre førstemøte med politiet når ulykken er skjedd. I tillegg skal vi bruke ressurser og kompetanse fra hele politidistriktet på en annen måte – og vi skal støtte hverandre når store saker inntreffer. En helhetlig bruk av ressursene er et nøkkelord her!

La meg ta noen eksempler:

  • Når det skjedde en stor brann på Træna ble det satt stab i Bodø hvor operasjonssentralen ligger.  Det ble sendt personell fra Bodø med Sea King, fordi det var raskest. Deretter ble det sendt personell fra Sandnessjøen med redningsskøyte, fordi det var nest raskest. Når akuttfasen var over overtok lensmannen på Lurøy og Træna, med støtte fra politiet i Rana.

Det ble altså brukt ressurser fra tre geografiske enheter for å håndtere brannen på Træna.

  • Et annet eksempel er Tysfjordsakene – der det er anmeldt en stor mengde sedelighetssaker i et lite lokalsamfunn. Også i denne saken har personell fra flere driftsenheter jobbet sammen over en lengre periode.

  • Et tredje eksempel er at enheter støtter hverandre i jobben med sivile saker. Av ulike årsaker har det oppstått store restanser i gjeldsordningssaker i Lofoten. Nå jobber personell fra Rana med saker fra Lofoten for å avhjelpe situasjonen.

  • Et fjerde eksempel er utfordringene med at deler av politidistriktet har for store restanser på straffesakssiden. I høst har vi gjennomført en større restanseaksjon – der alle de geografiske driftsenhetene har bidratt sammen med ansatte fra operativ tjeneste, påtale og enhet for etterretning, forebygging og etterforskning. Allerede etter første uken så vi en positiv effekt av denne måten å jobbe på.

Når det gjelder særskilt om bemanningen i GDE Helgeland, så er denne driftsenheten den best bemannede i hele Nordland.  Vi er også opptatt av at ressursene på Helgeland skal fordeles internt på en best mulig måte. Nordland politidistrikt har fremdeles et ønske om å øke bemanningen, men det nasjonale måltallet om to politi pr 1000 innbygger vil vi ikke ha mulighet til å innfri med de økonomiske rammene vi har i dag. Det må være forskjeller i politibemanningen mellom for eksempel Oslo og Nordland - også internt i Nordland vil det måtte være forskjeller ut fra hvor politiet har flest oppgaver. Omstillingen i politiet innebærer også endringer i arbeidsmetodikken for de sivile i politiet. Vi skal også her se helhetlig på hvordan vi jobber med sivile oppgaver i politidistriktet. Det er et faktum at Sør Helgeland har langt flere sivilt ansatte enn de fleste andre steder i Nordland, uten at det er noe med oppgavemengden som tilsier det. Det vil komme noen endringer i hvor oppgavene skal løses i framtiden, men vi skal finne gode overgangsløsninger for den enkelte ansatt.

Nordland politidistrikt er fortsatt i en oppbyggingsfase. Det vil ennå ta tid før vi ser effekten av tiltakene vi har iverksatt i nærpolitireformen, men dette skal vi jobbe videre med frem til 2020.

Tone Vangen

Politimester i Nordland politidistrikt

Tone Vangen er politimester i Nordland. I dette leserinnlegget svarer hun på kritikken mot nærpolitireformen fra plasstillitsvalgt Espen Berg Olsen i Politiets Fellesforbund (se nederst).