Tidligere denne uken ble det enighet mellom kamphanene Sogn og Fjordane fylkeskommune og Havila-konsernet med Per Sævik i spissen. Sævik får det nå som han vil, og kjøper kontroll over Fjord1 - etter at Torghattens oppkjøp ble stoppet.

Torghatten 1,1 milliard billigere

Nå kan det imidlertid se ut til at Torghatten kan få et relativt greit plaster på såret. I mars i år ble nemlig drift av fergene mellom Halhjem og Sandvikvåg i Hordaland lagt ut på anbud.I fjor ble det fraktet 966.568 kjøretøyer og 1.266.305 passasjerer i sambandet, som er Norges 3. største.

Der ligger Torghatten-eide Torghatten Nord nå an til å vinne anbudet med soleklar margin. Torghatten Nord har ifølge Sogn Avis levert inn et anbud på 4,7 milliarder kroner. Fjord1, som drifter sambandet i dag med tre 212-bilers gassferjer, har levert et tilbud på 5,8 milliarder kroner. Et tredje selskap, Norled, har også levert et tilbud med en pris rett over 6 milliarder.

Bekrefter at seier = nybygg

Kontrakten er imidlertid ikke tildelt, og Statens Vegvesen skal nå vurdere tilbudene som har kommet inn.

Konsernsjef Brynjar Forbergskog bekrefter overfor BAnett at Torghatten Nord har levert anbud på sambandet.

- Blir det bygging av gassferjer til Vestlandet nå?

- Hvis vi får kontrakten, så blir det noen nybygg ja, sier Forbergskog, som også bekrefter at eventuelle nybygg antakelig vil ha "innslag av ny teknologi".

Attraktivt samband

Han er knapp med informasjon om anbudet, som fortsatt er uavklart.

- Det er Torghatten Nord som har levert anbud, et selskap som har aktivitet i Nord-Norge. Hvis de får tilslag blir det betydelig aktivitet også på Vestlandet, får dette betydning for organiseringen av Torghatten Nord?

- Vi har de selskapene vi har, og i dette anbudet ble det vurdert at Torghatten Nord var det rette selskapet. Det er ikke noe nytt i dette, får vi kontrakten må vi ha administrative ressurser på stedet. Men detaljene må vi komme tilbake til hvis det blir aktuelt.

- Dere ville kjøpe Fjord1 for å ta markedsandeler på Vestlandet, nå ligger dere an til å gjøre et bra innhogg til tross for at oppkjøpet ble stoppet. Føles det som en revansj?

- Dette er hverdagen for oss. Vi leverer inn anbud og noen ganger vinner vi og noen ganger når vi ikke fram. Men jeg kan si at dette er et attraktivt samband for oss, sier Forbergskog.

Havila snapper opp Fjord1

Sævik og fylkeskommunen har kranglet om oppkjøp av fylkets aksjer i transportselskapet Fjord1 i åtte måneder. Det begynte da fylketstinget i fjor, med knappest mulig flertall, valgte å selge sine aksjer i F1 Holding til Torghatten ASA. Sævik hevdet da at han hadde forkjøpsrett og stevnet fylkeskommunen for retten.

Torghatten-oppkjøpet ble stoppet av Konkurransetilsynet, og nå har altså Havila blitt enige med fylket om en handel som innebærer at Havila øker sin andel i Fjord1 fra 41 til 67 prosent. Fylkeskommunen åpner også for å selge de resterende 33 prosent av aksjene i løpet av to år. I denne perioden vil partene arbeide for at også andre regionale investorer kan kjøpe seg inn, opplyses det i en pressemelding fra Sogn og Fjordane fylkeskommune.

- Kjipt å bruke så mye tid og ressurser

- Hva tenker du om at Per Sævik og Havila nå går inn og blir majoritetseier i Fjord1?

- Jeg kjenner ikke detaljene, men det er ingen stor overraskelse. Sævik har signalisert i lang tid at han vil kjøpe mer aksjer, sier Forbergskog.

- Hva tenker du om Fjord1-saken nå?

- Vi holdt på i nærmere to år med den saken, og det var kjedelig å ikke komme i mål. Men vi gjorde ikke det.  Så er det kjipt å bruke så mye tid og ressurser på det, men samtidig gir det oss andre muligheter, sier Torghatten-sjefen.