Tidligere i sommer meldte Brønnøysunds Avis om at overnattingsstedene på Sør-Helgeland opplevde mindre trafikk i månedene mai og juni sammenlignet med i fjor.

Bedriftseierne fortalte da at været var en viktig faktor for den labre pågangen.

I juli kom godværet, og skapte en økning i turister til distriktet.

Torghatten Camping og Forvik Gjestegård opplevde med det en god julimåned, mens Thon Hotell, Vega Camping og Bjørnvika Natursenter fikk cirka samme tall som i fjor.

Endring i kundemønster

Jon Arne Wirstad er direktør for Thon Hotell i Brønnøysund, som i tillegg til sentrumshotellet også eier og driver flyplasshotellet, Galeasen og Kystferie-leilighetene.

Etter juni-måneden fortalte han at turistsesongen så langt hadde vært svakere enn fjorårets sesong. Han sa også at han hadde hørt om en økende trend i bruk av bobil.

Nå sier han at hotellvirksomheten landet på samme antall romdøgn som i fjor i juli.

—Men vi ser nedgangen når det gjelder turisme. Det kompenserte offshore- og forretningstrafikken for. Den tendensen har vart gjennom hele måneden, sier han, og forteller at såkalt «walk in's», gjester som ikke har forhåndsbestilt, tok seg opp etter Rootsen.

– Fotball-VM var over og folk ble klimaflyktninger fra været sørpå. Vi fikk høre at de mente det var for varmt. Før Rootsfestivalen var det ganske få walk in's, det er unormalt, forteller han.

Han vil ikke dra noen slutninger og sier man ikke kan basere seg på en sesong.

– På en enkeltsesong kan det være flere faktorer som spiller inn, som VM og været. Men det er klart, vi ønsker ikke at det skal gå nedover, sier han.

– Kundemiksen har vært annerledes i år enn de tre siste sesongene. Men vi er fornøyd. Det var der vi trodde vi skulle være, og det var det vi fikk, konkluderer hotelldirektøren.

- Veldig fint

Bobilturist Oddvar Haug fra Malm er rett som det er på tur med sin Dethleffs fra 1999. Han sier han er både til fjells og på kysten, og hvert år tar han turen til Brønnøysund.

I år ankom han Lille Brønnøya søndag kveld, og drar tilbake til Trøndelag til helgen.

– Med bobil har man med seg hjemmet sitt overalt, og kan stoppe og hvile der man føler for det, forteller han.

Han legger godt merke til at bobilturismen har økt.

– Jeg hørte at en forhandler fra Namdalen solgte 60 bobiler på en messe tidligere i sommer. I tillegg blir de som kjøper yngre og yngre, før var det bare oss gamlinger, ler han.

Han mener det er en egen frihet med bobil man ikke får på hotell.

– Man har jo både fjell og fjære tilgjengelig, sier han.

Haug roser også parkeringsplassen på Lille Brønnøya, og har ingenting å utsette på pris og tilbud.

—Det er kjempefint, og enkelt å betale via mobilen. Det må være ganske enkel inntekt for kommunen, forteller han.

20 flere biler

Eiendomssjef Arnt-Ståle Sæthre i Brønnøy kommune sier Lille Brønnøya har opplevd gode besøkstall i år.

Fra åpningen i starten av mai til torsdag denne uken har det vært 219 besøkende på plassen. Det er nøyaktig 20 flere enn i fjor i samme tidsrom.

– Jeg hadde ikke sett for meg at vi skulle passere 200 besøkende, men så kjenner ikke jeg bobilverdenen så godt, forteller Sæthre.

Han tror nærhet til sentrum kan være en faktor som gjør stedet attraktivt.

Sæthre sier man må vurdere hvordan plassen skal legges opp når Lille Brønnøya-prosjektet skal realiseres.

– Ut fra tallene kan man tolke at det er tydelig at dette er noe publikum ønsker, sier han.

Gått så det suser

Hanne Arntzen ved Handelsstedet Forvik og Forvik Gjestegård uttalte i BA den 13. juli at det så langt hadde vært stille på overnattingen, og at det på samme tidspunkt året før var flere besøkende. Hun mente det kunne være sammensatte årsaker, men at været hadde mye å si.

Juli ble en godværsmåned, noe som og resulterte en endring i tallene for overnattingsstedet.

– I juli tok det helt av. Etter at jeg kom tilbake etter Rootsfestivalen har det vært mye liv, økende camping og en økning på matfronten, forteller hun.

– Det mer gledelige er at campingen har økt, og spesielt bobilturister. I tillegg har jeg restauranten på Naustloftet som har blitt veldig godt besøkt. Der serveres lokal mat, og det er det gjestene spør etter. Med en gang vi har boknafisk på menyen, er folk i himmelen, forteller hun.

Hun sier det er for tidlig å gi noen spesifikke tall, men at magefølelsen sier det er bedre resultat i år enn fjorårets julimåned.

Tidligere år har august vært en vanskelig måned å fylle opp, men så langt har det gått godt.

– Sesongen for øvrig har strekt seg, og nå er jeg overbooket. Jeg har restauranten åpen til 15. august, og etter det tar jeg imot grupper og bedrifter, sier hun.

Blir for mange aktører

Også Benny Tjønnøy ved Bjørnvika Natursenter i Sømna meldte om en generell nedgang i turisttrafikken tidligere i sommer.

Juli ble ingen endring for hans del.

– Det var likt som juni, ikke noen opptur, men jevnt over dårlig. Men vi har så mange faste gjester som kommer igjen og igjen, både på hytte og camping. De tilfeldige gjestene har det vært mindre av, forteller Tjønnøy.

Han sier flere og flere aktører kjemper om det samme markedet, og dermed blir det flere hus til samme antall mennesker.

– Det kommer mange som leier ut hytter, rom og plasser til bobiler. Folk tror det kommer millioner av turister. Det gjør det ikke. Er det flere som bygger ut, blir det mindre på alle, forteller han.

Han sier selv han klarer seg på langtidsbestillinger og 25 års erfaring.

– På grunn av at det har dukket opp så mange overnattingsmuligheter, forsvinner folk på veien. Da sitter mange med ledige rom og hytter midt i høysesongen, og det er synd slikt skjer, sier Tjønnøy.

Han sier folk er ute etter nye opplevelser, og refererer til en sak om at Lofoten har opplevd mindre turisme i år enn tidligere.

– Det er bare tilfeldig at folk kjører Kystriksveien. Det skal vi være glade for, men at slike ting går opp og ned er en selvfølge, forteller han.

Satser større

Tjønnøy fortalte til BA tidligere at han og to andre er i gang med å se på mulighetene for mer opplevelsesturisme mot neste år.

I det legger han å tilby kajakk, fjellturer og coaststeering, som er å klatre langsmed klipper for så å hoppe i sjøen.

Tjønnøy sier det er tenkt som helårsdrift.

– Bjørnvika er kjent i Europa, og jeg føler vi har knekt halve koden for å få turister hit gjennom havfiske. Camping er bare en brøkdel av det vi holder på med. Det er kanskje storslått å tenke helårsdrift, men man må ta sjansen, sier han, og legger til at både kajakk og fjellturer er fullt mulig også på vinteren.

– På reiselivsmøtet som var på Berg tidligere i vår fortalte en som drev med opplevelsesturisme i Lofoten at de første årene er kjempevanskelige. Det var interessant å høre. Man må prøve seg, og begynne en plass, sier han, og forteller at oppstart er planlagt til neste års sesong.

– Jeg har allerede vært i kontakt med firmaer som fremmer slike ting i Europa, så reklamemessig tror jeg dette skal gå greit, sier han.

Opp 30 prosent

Per Kåre Hatten i Torghatten Camping meldte tidligere i sommer at juni bød på en nedgang på syv prosent sammenlignet med fjoråret. Tallene for juli skulle bli bedre.

—Sammenlignet med i fjor var det en svak økning på overnatting på 12–13 prosent. Fjoråret var bra for oss, men så skal man jo helst drive med overskudd, forteller Hatten.

Han sier spesielt restauranten har opplevd en solid økning i forhold til fjoråret. I juli var det 25 prosent opp mot i fjor.

–Det vi opplever i år, er et vendepunkt. Folk reiser hit på grunn av maten, og ikke nødvendigvis Torghatten. Vi har fått gode tilbakemeldinger, og det har skapt et konsept som gjør at man ikke er så sårbar for svingninger, forteller Hatten.

Han sier det ser ut som Torghatten Camping endelig har knekt koden, og at de har gjester uansett vær.

–Tidligere har det vært tomt når det regnet, og nesten for mange når det var godt vær. Nå er det mer jevnt, og vi har en forutsigbarhet. Allerede nå sitter vi med bordbestillinger for juli og august neste år, forteller han, og sier flere kommer på grunn av matopplevelsen.

Hatten har også lagt merke til bobiltrenden.

–Dette er noe vi har sett tendenser til for mange år siden, derfor har vi fulgt salgsstatistikken for bobiler med argusøyne for å tilpasse oss virkeligheten, sier han, og sier de også har utvidet campingplassen for ny oppstillingsplass for bobiler, samt startet med bobilutleie.

–Det nye, som startet for to år siden, er at førstegangskjøperne av bobiler stadig blir yngre og yngre og er i utgangspunktet mer reisevante og kjøpesterke, sier han.

Avhengig av ferje

Ulf Rakvaag ved Vega Camping sier han er mellomfornøyd med årets sesong.

–Jeg har hatt en del gjester som har hatt det bra, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra dem. Men vi fikk en uke der trafikken døde, midt i høysesongen, og da blir det vanskelig, sier Rakvaag, og sikter til uken der suppleringsruten mellom Igerøy og Tjøtta hadde problemer.

—Jeg vet med sikkerhet at det har hatt stor innvirkning, for trafikken sto seg opp når ferjen var på plass. De siste ukene har gått bra. At ferjene er forutsigbare har alt å si, sier Rakvaag.

—Derfor er jeg mellomfornøyd. Jeg sitter ikke på de komplette tallene, men magefølelsen sier at vi ligger omtrent som i fjor.