Banken trakk en helgelending for retten, og krevde at han skulle betale tilbake to forbrukslån han angivelig hadde tatt opp, men ikke betalt tilbake. Samlet var kravet like under 100.000 kroner, inkludert forskjellige omkostninger, skriver Helgelands Blad.

Medansvarlig

Selv om saken endte med at mannen må betale halve kravet, så kritiseres banken for uaktsomhet, og utpekes som medansvarlig for at de tapte pengene. Årsaken er at banken ikke gjorde noe for å avdekke uregelmessigheter i de to lånesøknadene som ble innlevert med bare noen dagers mellomrom:

  • I den ene oppgis det at låntaker har årsinntekt på 2,4 millioner kroner, er i full jobb og eier en leilighet.

  • I den andre, som kom bare noen dager senere, er årsinntekten satt til 158.331 kroner. Der var det ikke opplyst noe om arbeid eller formue.

Til tross for at banken avdekket avvik, kontaktet de ikke mannen for en avklaring. Retten mener banken burde ha kontaktet mannen og undersøkt nærmere. Da ville de også ha avdekket at han heller ikke hadde søkt om lån.

– Retten mener det er rimelig at erstatningen reduseres med 50 prosent. Retten viser til at banken, som profesjonell part, har opptrådt uaktsomt og at dersom Bank Norwegian hadde handlet annerledes, ville tapet kunne vært unngått i sin helhet, skriver dommerfullmektig Lene Fjellstad Johnsen.

Ukjent med lån

Mannen har i hele prosessen nektet for at han hadde noe med lånene å gjøre. I stedet har han pekt på sin tidligere samboer. Retten trodde på mannen, og fant støtte i bevisene:

  • Pengene ble utbetalt til hennes konto.

  • All kontaktinformasjon i lånesøknadene tilhørte henne.

  • Kvinnen hadde eneste nøkkel til deres felles postboks, og kunne enkelt skjule dokumenter rundt låneopptakene.

Alstahaug tingrett mener for øvrig at mannen heller ikke hadde samtykket til låneopptakene og at kvinnen hadde brukt mannens bankID og private passord i forbindelse med søknadene som ble levert elektronisk.

Delvis ansvarlig

Til tross for at mannen delvis fikk medhold, må han likevel erstatte halvparten av det omtvistede beløpet. Bakgrunnen er at når kvinnen kunne låne penger i hans navn, er det fordi hun har hatt tilgang til hans private passord og kodebrikke.

Ifølge hans egen forklaring ga han ikke samboeren sitt passord til banken, men at han en gang hadde gitt henne passordet til sin konto på kjøpe/salg-nettsiden finn.no, og at det var «så å si likt».

– Selv om han ikke bevisst har overlatt sin personlige kode til henne, mener retten at han bevisst har tatt en risiko ved å overlate et tilnærmet likt passord og at han derfor har opptrådt ansvarsbetingende uaktsomt, skriver dommerfullmektig Lene Fjellstad Johnsen.

– Fornøyd

  • Bank Norwegians advokat, Kjetil Vangsnes, vil ikke svare på om de vil anke saken, og vil ikke kommentere noe rundt dommen «på nåværende tidspunkt».

Karle Øvereng er advokat for den saksøkte mannen. Han sier de ikke kommer til å anke dommen fra sin side.

– At retten kom fram til at banken har handlet uaktsomt og redusert erstatningen med 50 prosent er noe vi sier oss fornøyd med, sier Øvereng i en kort kommentar.

Ettersom retten landet på delt ansvar, ble verken saksøkte eller saksøker idømt sakskostnader for motparten.