Datterselskapet Widerøes Flyveselskap AS, omsatte i fjor for 3,8 milliarder kroner, og utgjorde dermed rundt 85 prosent av virksomheten i Widerøe-konsernet, skriver Helgelands Blad.

Har kuttet

Inntektene i fjor var rundt to hundre millioner lavere enn året før. Driften av flyruter tjente bare 3,7 millioner i fjor, mot 188 millioner i overskudd året før.

I årsberetningen skriver styret at selskapet «har tilpasset kapasiteten med 6 prosent for å tilpasse markedet». På Stokka er antall avganger som kjent halvert fra ti til fem med virkning fra 1. april i fjor, da ny kontrakt med statens trådte i kraft. Effekten på trafikken var negativ fra første dag.

Mange firma

Konsernet Widerøe AS, som omfatter til sammen seks datterselskaper med ytterligere utall av underselskaper, omsatte for 4,4 milliarder kroner og tjente 154 millioner i fjor. Den samlede fortjenesten er nesten halvert fra året før.

Hovedbidragsyter til overskuddet er leasingselskapet Widerøe Asset, som driver utleie av materiell til konsernet, og tjente 114 millioner i fjor.

Salg av tekniske tjenester tjente 8,6 millioner, og salg av bakketjenester på en rekke flyplasser (omsatte for nær en milliard) tjente 17,5 millioner.

– Olje og avgifter

– Hovedårsaken er redusert oljetrafikk. Det er også klart at vi har fått ei ekstrabelastning på over hundre millioner kroner på avgift, det øker stadig på med avgifter. Det er mange hundre kroner per hver eneste billett vi selger som bare er avgifter, det gir trafikkbortfall, sier Brynjar Forbergskog, nestleder i styret i Widerøe AS til BA.

Samtidig mener Forbergskog at det ser ut til å gå bedre i år.

– Det som er positivt nå er at vi ser konturene av at når det gjelder oljetrafikk, så har det tatt seg litt opp.

– Ruter burde nedlegges

Han har imidlertid også en advarsel til myndighetene.

– Men det er helt klart at vi produserer ruter i dag som strengt tatt burde være nedlagt.

—Hvilke ruter?

– Det vil jeg ikke gå inn på - det er en sak for styret. Men det nytter ikke å pøse på med avgifter. Det har konsekvenser for tilbudet, spesielt i distriktene der det er mest marginalt. Det er et paradoks at man kalle avgiften en miljøavgift, når man betaler mindre avgift om man flyr fra Oslo til New York enn om man flyr fra Lofoten til Bodø, sier Forbergskog.

– Hvordan kan Widerøe snu utviklingen?

– Myndighetene må se på avgiftsregimet. Hvis ikke er jeg sikker på at det blir flere flyruter som legges ned. Det vil ramme Distrikts-Norge. De har sagt de skal se på avgiftsregimet. Ellers i verden betaler man etter som hva man forurenser, det er ikke tilfellet her. Vi håper de legger om til at de som flyr langt betaler forholdsmessig mer i avgifter.Vi har gitt myndighetene innspill om et nytt regime, sier han.

Jet kan styrke

– Hvordan virker de nye jetflyene inn på regnestykket?

– Vi har jo investert i det for å styrke økonomien i Widerøe. Det er motivasjonen. Enhetskostnaden går ned, spesielt på litt lengre distanser.