Det er fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland som først skrev i svaret på en interpellasjon fra fylkestingsrepresentant Ingeborg Steinholt (R) at muligheten til å fly mellom byene forsvinner.

Stiller spørsmål

Ingeborg Steinholt er gruppeleder for Rødt på fylkestinget, og har sendt en interpellasjon til fylkesrådet om samferdsel på Sør-Helgeland. Foto: privat

Steinholt tok i sin interpellasjon opp kommunikasjonene mellom Brønnøysund og Sandnessjøen.

– Fram til 1. april 2017 kunne man (med noen tusenlapper til overs) komme seg mellom Sandnessjøen og Brønnøysund på 15 små minutter. Etter Widerøes omlegging av flyrutene, har den allerede dårlige kommunikasjonen mellom byene blitt enda vanskeligere, skriver hun blant annet om flyrutene.

Hun stilte tre spørsmål:

1. Er fylkesrådet fornøyd med hvordan kommunikasjonen mellom Brønnøy og Alstahaug er i dag?

2. Er målet om å korte ned reisetiden til 2,5t, jf. sak 10/17 realistisk med det ferjemateriellet som i dag går i sambandet?

3. Tror fylkesrådet det er realistisk at Widerøe gjenoppretter flyvninger mellom Sandnessjøen og Brønnøysund snarlig, eller vil utvidelse av hurtigbåttilbudet bli vurdert?

Frykter helselekkasje

Steinholt peker blant annet på det hun mener er betydelig fare for lekkasje til sykehus i Namsos fra Sør-Helgeland, som har fem prosent av Nordlands befolkning.

– Sammenligner vi med kommunikasjonen sørover er reisetiden til sykehuset i Namsos rundt fire timer, men de som reiser har da kun ei ferje – med mye bedre regularitet, å forholde seg til. Sør-Helgeland har fem prosent av Nordlands, og 14 prosent av Helgelands befolkning. Slik situasjonen er i dag risikerer vi at en såpass stor del av befolkningen vender seg sørover mot Trøndelag for handel, helsetjenester eller andre offentlige tilbud – rett og slett fordi kommunikasjonen innad i regionen er for dårlig, skriver hun.

Du kan lese hele interpellasjonen i faktaboksen.

– Widerøe-kutt

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll mener at man må se på flere hurtigbåtavganger mellom Brønnøysund og Sandnessjøen siden flytilbudet er for dårlig. Foto: Hilde Andreassen

I sitt svar på dette skriver fylkesrådsleder Norvoll blant annet at han mener det er realistisk med en reisetid på to og en halv time, og peker blant annet på at det er satt inn et nytt moderne fartøy direkte mellom Tjøtta og Forvik, altså «Hornstind».

Norvoll skriver videre at man har hatt flere møter med Widerøe og samferdselsdepartementet om det han omtaler som «det dårlige flytilbudet på Helgeland». Disse virker ikke å ha båret frukter for forbindelsen mellom Brønnøysund og Sandnessjøen, skal vi tro fylkesrådslederen.

– Så langt har ikke Samferdselsdepartementet vist vilje til å oppgradere tilbudet. Gjennom vår dialog med Widerøe har vi blitt kjent med at fra 13. august kuttes det begrensede tilbudet som i dag finnes mellom Sandnessjøen og Brønnøysund. I den forbindelse vil fylkesrådet vurdere å utvide hurtigbåttilbudet på strekningen, slik fylkestinget har besluttet i saken om nytt hurtigbåt- og ferjetilbud.

I dag går det hurtigbåt tur/retur mellom Brønnøysund og Sandnessjøen mandager og onsdager.

Vil overta flyruter tidligere

Fylkeskommunene skal overta oppgavene med innkjøp av flyruter innen 2020, og Norvoll peker på at fylkesrådet foreslår at fylkeskommunene overtar disse oppgavene tidligere.

– Når Nordland fylkeskommune overtar dette ansvaret blir det trolig lettere å se regionale tilbud i sammenheng og dermed bidra til den ønskede utviklingen og regionforstørring på Helgeland, skriver Norvoll.

Egne fly til/fra Oslo

Kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe. Foto: Widerøe

Når BA kontakter Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll bekrefter hun dette, men understreker at det strengt tatt ikke er noen direkterute mellom Brønnøysund og Sandnessjøen.

– I utgangspunktet er det viktig at vi aldri har satt opp ei rute mellom Brønnøysund eller Sandnessjøen. Dette er en bieffekt av at vi på grunn av få passasjerer på direkterutene til Oslo har slått sammen Brønnøysund og Sandnessjøen, slik at dere deler på ett fly til Oslo. Vi måtte slå sammen for å få nok passasjerer. Det som skjer nå er at det er økt aktivitet i Brønnøysund, og derfor får begge eget fly, sier Brandvoll.

Konsekvensen av det er altså at denne muligheten til å fly direkte mellom Brønnøysund og Sandnessjøen med direkteflyet forsvinner. Det vil fortsatt være mulig å fly direkte mellom byene på flyet fra Trondheim til Bodø, som stopper både i Brønnøysund og Sandnessjøen.

Lite etterspørsel BNN-SSJ

Brandvoll mener det er liten etterspørsel på seter mellom Brønnøysund og Sandnessjøen.

– Det er liten etterspørsel, det er maks to-tre passasjerer om dagen som har booket. Man har ikke sett potensiell etterspørsel mellom Brønnøysund og Sandnessjøen når man setter ruteprogrammet. Det er andre ting som avgjør hva som er hensiktsmessig.

– Hvorfor er det så få?

– Det har aldri vært ei rute med spesielt stor etterspørsel, sier hun.

– Kan det handle om pris?

– Det kan godt tenkes, men på den andre siden er det ikke spesielt langt, og du har mange alternativer på ruta, sier hun.