Equinor, tidligere Statoil, har etablert prosjektkontor i det tidligere DNB-bygget i Storgata. Det har vært aktivitet der siden begynnelsen av april - og kontoret kom i full drift fra 1. mai. Oppgaven til de som jobber ved kontoret er å koble opp Aasta Hansteen-plattformen ute på feltet slik at selskapets ansvarlige for drift kan overta en ferdig plattform.

Leier for et år - kan være ferdig i september

Equinors hook-up manager (engelsk tittel som betyr oppkoblingssjef) Tom M. Bjerga opplyser til BAnett at det er fire personer som jobber fast ved kontoret for Equinor. Foruten Bjerga og to andre medarbeidere som er hentet inn er Hanne Hågensen fra Brønnøysund ansatt på kontoret. Av de tre som har kommet til Brønnøysund er det to som ukependler fra Stord og Stavanger og én medarbeider som har flyttet med familien til en bolig i Åsveien.

Energiselskapet har leid lokalene for et år i første omgang, men Bjerga forklarer overfor avisen at tidsrommet med aktivitet antakelig vil begrense seg til et intensivt halvår.

- Vi har egentlig ikke så mye arbeid igjen. Equinor har en målsetning om at Aasta Hansteen skal starte produksjon i løpet av tredje kvartal i år. Slik det ser ut nå kan plattformen være klar i september, sier Bjerga.

Fire års jobb med oppkobling

Teamet hans på 3-4 personer har jobbet i fire år med planer og etter hvert også det praktiske med å få koblet sammen de to delene som utgjør Aasta Hansteen-plattformen. Kværner er innleid som entreprenør og har utført det praktiske arbeidet med prosjektet.

Equinor har brukt milliarder på å bygge og frakte Aasta Hansteen, som er verdens største plattform av sin type. Ifølge Bjerga vil Equinor-etableringen i Brønnøysund hovedsakelig merkes ved at aktiviteten på byens hoteller, restauranter og flyplass øker.

- Vi har økt bemanning på plattformen nå. Det er 98 sengeplasser ute på Aasta Hansteen, og før den settes i produksjon har vi lov å ha 140 personer i arbeid der ute. Dette betyr at vi skifter ut cirka 70 medarbeidere i uka. Dette medfører et behov på ett helikopter hver dag i alle fall seks dager i uka. Vi har fått helikopteravgang klokken 7 om morgenen, så de som skal ut på jobb må dermed reise inn til Brønnøysund dagen før, sier Bjerga.

Har 30 kontorplasser

Derfor har kontorlokalene i DNB-bygget arbeidsstasjoner for 30 medarbeidere. Dette kan også komme godt med for eksempel hvis tåke, dårlig vær eller tekniske problemer hindrer helikopteret som skal frakte medarbeidere 300 kilometer ut i havet på jobb

- Dette er en base der de som kommer inn har en plass å jobbe før de reiser ut. Det oppstår også med jevne mellomrom trøbbel med helikopteravganger, av ulike årsaker, og da har vi en plass her i Brønnøysund der folk kan komme inn for å jobbe mens de venter på neste helikopteravgang. Det er også mer rasjonelt at folk sitter her og jobber mens de venter på at noe skal bli klart ute på riggen enn at de venter der ute, med tanke på at vi har så få sengeplasser. Vi er en førstelinje for plattformen, sier Bjerga.

Kommer til Ramtindkonferansen

Når hans team er ferdig med oppkoblingen skal de overlevere en såkalt "død rigg", altså skal alt være klart, men ikke «skrudd på», til prosjektets commisioning manager. På godt norsk vil dette være "igangsettings-sjefen" og hans team. Etter at dette teamet har gjennomført igangsetting tar Aasta Hansteens driftsavdeling i Harstad over for å håndtere normal drift med gassproduksjon. Da er behovet for kontor i Brønnøysund i utgangspunktet ikke lenger til stede.

- Men vi får se hvilke erfaringer vi gjør oss og hva det blir behov for. Så langt har vi veldige gode erfaringer med å jobbe her, Brønnøysund er en trivelig plass å pendle til, sier Bjerga, som også planlegger en uke med ferie på Sør-Helgeland - blant annet for å få med seg Rootsfestivalen.

Hook up-manager Bjerga er én av foredragsholderne under årets Ramtindkonferanse som arrangeres i auditoriet på Brønnøysund videregående skole torsdag.