- Vi har tatt det som et tydelig signal fra bedrifter utenfor Brønnøy at de vil være deltagende i vårt arbeid. Både ved at de vil være medlemmer, samt at de kommer på møter hvor våre tema belyses, og saker løftes. Gjennombruddet for dette var arbeidet næringsforumets leder John Arne Warholm utførte da Tosenveien raste ut for et par år siden. Han gjorde en kjempeinnsats i forhold til å være pådriver for løsninger. Dette ble veldig samlende, og det å stå sammen tror jeg er helt avgjørende for at Sør-Helgeland skal bli hørt, sier Svendsen.

Lager næringsplan

Warholm utarbeider nå næringsstrategisk plan for Brønnøy.

- Jeg er ansatt av Brønnøy kommune for å utarbeide denne. At det kun ble Brønnøy er fordi de andre fire kommunene på Sør-Helgland sa nei til Regina-prosjektet i regi av Nordland fylkeskommune. De inviterte for et par år siden alle fem kommuner på Sør-Helgeland til å utarbeide en felles næringsstrategisk plan. Kun Brønnøy ønsket dette. Men det ville helt klart vært en fordel om alle kommunene var med. I Brønnøy er vi knapt 8.000 innbyggere og totalt i regionen 13.000 innbyggere. Vi skal ikke gå så mange kvartaler i Oslo for å fange opp tilsvarende antall, så vi er med andre ord svært små, konstaterer Warholm, som fastslår at samarbeid i regionen er helt avgjørende for å få gjennomslag for næringslivets behov.

Grenser uvesentlig

- Brønnøy næringsforum har stått for et slikt samarbeid og oppnådd resultater. Vårt arbeid etter Tosenraset er et eksempel på det. Direkteruta til Oslo kom på plass etter at vi engasjerte oss, og i et samarbeid i regionen berget vi TIP. Slik må vi arbeide, konstaterer Warholm som ser det som en stor styrke hvis kommunene kunne få til et næringspolitisk samarbeid.

- Å finne ut hva som er viktigst for flest mulig er veien å gå. I Brønnøys strategiplan handler det om reiseliv, oppdrett og bergverk. Da blir kommunegrenser uvesentlig, konstaterer Warholm.