Forrige uke ble det klart at Babcock ville tilby 91 piloter fra Lufttransport jobb.

– Ikke et tilbud

BAnett spør mandag forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund om hva status i forhandlingene er.

– De har kommet med et utspill, vi skal møtes og drøfte det ved forhandlingsbordet. Partene forsøker nå å avklare tid og sted for det. At det er skapt et inntrykk om at det er kommet et tilbud vi skal ta stilling til, det er ikke riktig. Det har kommet et utspill, der det fordrer at partene setter seg ned og forhandler. Vi driver nå og ser på kalenderen, sier han.

– Må starte på nytt

– Hva er detaljene i tilbudet, eller utspillet som du kaller det?

– Jeg ønsker ikke å drive disse forhandlingene i media, men dette løser ikke den underliggende krisen som har oppstått ved at pilotene slutter i tjenesten. Utspillet er et skritt i riktig retning. Jeg ser på det som en invitasjon til forhandlinger. Jeg vil også tro at det er ulike forventninger fra deres og vår side av bordet. Jeg registrerer at NHO forsøker å føre disse forhandlingene i media. Det har jeg ikke tenkt å begi meg inn på. Det er dog behov for å korrigere Lothes påstand om at vi var enige om innholdet i en komplett tariffavtale før de brøt forhandlinge. Rent forhandlingsteknisk vet også NHO at når en avtaleforhandling har brutt sammen er det ingenting igjen på bordet. Da må man faktisk starte fra begynnelsen, og da vil partene presentere både hva vi og vår forhandlingsmotpart tenker. Og dette er det naturlig å gjøre ved forhandlingsbordet.

Pilotene må fortsatt være interessert

– Hvor stor er avstanden?

– For at man skal sikre at de som er i tjeneste i dag, vil fortsette i tjenesten, så må betingelsene være av en slik art at de syns det er interessant. Selv om vi hadde tegnet en avtale den 27. april, da det ble brudd i forhandlingene, er det på ingen måte sikkert at det ville sikret tjenesten. Det kan jo faktisk hende pilotene ikke ville være fornøyde med en 25 prosent lønnsnedgang for å gjøre akkurat samme jobb, og dermed funnet jobber andre steder, sier Carlsen.

Han mener derfor at det ikke går mot noen snarlig løsning i krisen. For at krisen skal være løst kreves det en fundamental omkalfatring, skal vi tro forbundslederen.

– Krisen er ikke løst før man slutter å ha disse uansvarlige anbudsrundene. Har du en jobb som er anbudsutsatt og du skal risikere å ta et 20-25 prosent kutt i lønna hvert sjette år fordi staten vil spare penger, ja det tror jeg ikke folk godtar. Det er ikke Babcock som tilbyder som har gjort noe feil, de har lagt inn en pris, og den har blitt akseptert. Hadde regjeringen lyttet og inkludert en virksomhetsovedragelse, hadde de måtte komme med et noe høyere tilbud enn 2,59 milliarder. Cirka 80 millioner mer i totalsum ville sikret lønna, hevder han.

Les mer fra BAnetts dekning:

Marianne Telle trekker seg som styreleder i Helse nord - Enda flere piloter sitter på gjerdet nå og vurderer å bytte jobb Tror ikke Babcock vil ha med noen av Luftransports piloter Seks ambulansefly utmeldt i løpet av det neste døgnet Her er tiltakene som skal trygge ambulanseflyberedskapen Helse nords styreleder leder bedrift som rekrutterer pilot for Babcock Leder: Ambulanseflykrisen Flere og flere støtter Ann Kristins krav til Bent Høie Seks ambulansefly ute av tjeneste mandag Høyre-pilot melder seg ut av partiet i protest mot helseministeren Alle ambulansefly står - Dette kan ikke fortsette Svensker vant anbudet, luftambulansen får nye fly