Ambulansflybasen i Brønnøysund har åtte flysykepleiere som deltar i crewet på flyene. Ifølge avdelingsleder Asgjerd Ovesen råder det stor usikkerhet blant sykepleierne på grunn av den pågående situasjonen rundt ambulanseflyene.

Ønsker erfarne piloter

Sykepleierne er bekymret for sikkerheten, både for pasientene og de som jobber på flyene.

— Jobben vår er om bord på flyet, og vi vil føle oss trygg på jobb. Vi har ikke lyst til å gå på jobb og ikke føle at vi har en trygg arbeidsplass. Det synes vi kanskje er en risiko slik det ser ut nå. Som avdelingsleder er jeg opptatt av sikkerheten til våre ansatte. Det går på at vi har vært veldig vant med stabil arbeidsstokk på flyet. Det gir trygghet. Som eksempel har dette med sikkerhet ikke vært snakket om tidligere, nettopp fordi vi har hatt full tillit til at de erfarne pilotene som har gjort jobben alltid har hatt full kontroll og gode rutiner. Men nå snakker vi om det.Flysykepleierne opplever situasjonen slik at de er usikre på hvor bra dette blir sikkerhetsmessig framover. Vi ser at piloter som er vant til fly på kortbanenettet i Nord-Norge, noe som i seg selv er en trygghet for de som sitter bak i flyet, forsvinner ut, sier Ovesen.

Asgjerd Ovesen (nummer tre, f.v.) har vært med som sykepleier på ambulanseflyet siden starten i 1988. Her er hun avbildet i 1994 sammen kollegaer fra flyet.

Hun mener luftambulansen allerede i dag delvis er i en situasjon med flere ferske piloter som delvis mangler den kompetansen og erfaringen som erfarne piloter innehar. Hun frykter at dette bare vil bli verre i tiden framover.

— Det i seg selv gir usikkerhet. Det faktisk gått så langt at flysykepleierene vurderer i ytterste konsekvens å finne seg noe annet å gjøre. I dag har vi en stabil arbeidsstokk med flysykepleiere. Sju erfarne, og én relativt ny her i Brønnøysund. Mister vi dette så må det også bygges opp igjen. Det er ikke gjort over natta. Det handler også om egnethet. Jeg vil påstå at flysykepleierkorpset vi har i dag har lang erfaring og er dyktige i jobben sin. Derfor er vi også veldig redde for å miste dem, sier Ovesen.

Vurderer å si opp

Selv er hun 62 år, og kunne ha valgt tidligpensjon. Det ønsker hun ikke, men blir situasjonen verre så leverer Ovesen oppsigelse.

— Jeg ønsker det ikke. Det er ikke noen god løsning. Jeg har lyst til å være med, og støtte mine ansatte og kolleger. Vi har hatt noen tøffe tak oppigjennom, men vi har stått han av. Vi tåler en trøkk. Men ett sted går grensen.

Områdesjef for AMK og luftambulansen i Helgelandssykehuset Arne Finseth er meget bekymret for situasjonen. Han mener det vil være særdeles uheldig om Helgelandssykehuset mister noen av sine erfarne flysykepleiere.

— For å si det slik, mister vi to sykepleiere i dag så kan vi neppe ha nye på plass før om tidligst seks måneder. Det tar tid, og i mellomtiden så må de som er igjen jobbe mer - og dette sliter på folk. Da kan man få sykemeldinger. Det er en ond sirkel, sier Finseth, som likevel har forståelse for at sykepleierne er bekymret:

— Jeg kan gi en sammenligning: Du henger i et 30 meter langt tau, og under deg så er det 600 meter ned. Hvis du stoler på tauet, så er du trygg på å henge der. Hvis man imidlertid mistenker at noe er galt med tauet så blir det utrygt med én gang, sier han.

Lavt sykefravær

Ifølge Finseth er sykefraværet hos Helgelandssykehusets folk både på fly og helikopter nesten null, fram til nå.

— I fjor var luftambulansetjenesten i en særklasse i Helgelandssykehuset. På helikopteret var det i 2017 null sykefravær, og på flyet var det 2 prosent. Det er lavt.

Både Finseth og Ovesen har full forståelse for at pilotene i Lufttransport fikk flyforbud etter forhandlingsbruddet.

— Jeg er veldig glad for at de blir meldt ut i en slik situasjon. Er man ikke 100 prosent, så skal man ikke fly. Dette mener jeg er å ta ansvar, sier Finseth.

Finseth sier ambulansefly-situasjonen merkes.

— Det har vært utfordrende. Senest natt til tirsdag så måtte vi evakuere ut en pasient som egentlig skulle til sykehuset i Tromsø med fly. I stedet måtte vi fly pasienten med helikopter til Trondheim. Dette gjør noe med akuttberedskapen.

Finseth frykter at situasjonen vedvarer, eller forverres.

— Når flyet ikke går, så må vi bruke helikopteret. Og bruker vi helikopteret for mye over tid, så bruker vi opp folkene der - de skal ha hviletid. Til slutt så har vi verken fly eller helikopter. Det er ingen tvil om at luftambulansetjenesten har berget liv, og skal det fortsette så må tjenesten være solid, trygg og forutsigbar, mener Finseth.

Asgjerd Ovesen er ikke i tvil om hva som må gjøres.

— Helseministeren må komme på banen, sier hun.