Natt til mandag sto ett ambulansefly på bakken, i tillegg til at ett har stått på bakken dagtid. Ett fly var også ute av drift i fire timer dagtid. BAnett meldte tidligere mandag at seks fly sto på bakken, noe som ifølge Helse nords kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen ikke er riktig.

– Det er ikke tilfellet. 7. mai var ett fly ute på natt, og ett fly utmeldt på dag. Ett av dagflyene som var i beredskap var ute fire timer på dagtid. På natt har vi nå fem fly i beredskap i Nord-Norge. På dag har vi seks, sier hun.

Brudd

Bakgrunnen er at det ble brudd i forhandlingene mellom Babcock Scandinavian Air Ambulance og Norges Flygerforbund. Babcock vant anbudet på å operere ambulansefly i Norge. Denne tjenesten opereres i dag av Lufttransport AS. Kjernen i striden er at dagens piloter på ambulanseflyene ønsker å bli med over i det nye selskapet kollektivt, helst i form av såkalt virksomhetsoverdragelse. Men dette var ikke en del av anbudskriteriene. Babcocks tilbud ble ifølge Avisa Nordland rangert som nummer fire på kvalitet, men var en god del billigere enn Lufttransports tilbud.

Støtter pilotene

Ann Kristin Sletvold fra Brønnøysund startet mandag en underskriftskampanje der hun krever at helseminister Bent Høie må ta ansvar og gjøre noe med den pågående krisen i luftambulansetjenesten. På skrivende tidspunkt har kampanjen 976 underskrifter, og er den femte mest signerte aksjonen på nettstedet Opprop.net de siste 30 dagene.

– Årsaken er at jeg ser gærnskapen som skjer rundt omkring, spesielt for Nord-Norge. Vi vet i Brønnøysund hvor avhengig vi er av en luftambulanse om vi skal til Tromsø. Det går ikke an å sette en hjertepasient fra Brønnøysund som skal ha utblokking på hurtigruta opp til Tromsø! tordner Sletvold.

Aksjonen har fått tittelen «Luftambulansen i lufta ikke på bakken», og den krever at Høie «griper inn før liv går tapt».

– Galskap

Hun beskriver situasjonen som «Galskap».

– Vi skal ha råd til å ha luftambulansen i lufta.

Sletvold er selv tillitsvalgt på Thon hotell i Brønnøysund, og innrømmer at dette nok virker inn på hennes opprørthet, særlig når det gjelder arbeidsvilkårene som skal være tilbudt pilotene ved overgang til den nye ambulanseflyoperatøren, Babcock Scandinavian Air Ambulance.

– Når vi ser alle detaljene om arbeidsforholdene de vil møte i nytt selskap, så skjønner man hvorfor de slutter og er på bakken. Jeg er jo tillitsvalgt, og har full forståelse for at de søker seg til andre jobber. Det viser hva de tenker om situasjonen. De vil ikke utsette seg selv eller pasientene for fare, slik kontraktene er utformet, mener hun.

Tilbød bonus

– Da tenker du på at Babcock ifølge VG tilbød en bonus på 40.000 kroner til piloter som har null prosent fravær?

– Klart, det henger ikke på greip med en slik kontrakt. Å ha en kontrakt der man lokker folk på jobb med en pengesum, det vil si at de kommer på jobb når de er syke, og da får du en bonus for det. Hvor er HMS-tenkningen? De sier jo uten å si det at her vil vi gjerne ha deg på jobb selv om du er syk, spør hun.

Hun er også opptatt av å beholde kompetansen til de som flyr i dag.

– Vi har erfarne piloter i dag som vi bør ta vare på, som er vant til å fly disse strekningene. Her må helseministeren gripe inn. Vi vet at ambulanseflyet har stått på bakken i Brønnøysund. Det må gjøres noe før det går liv, vi har ingen å miste.

– Må gripe inn

– Men hva skal helseministeren gjøre?

– Han må gripe inn i situasjonen. Han får eventuelt gå inn og se på hva som er årsaken til at dette oppstår. Det mener jeg må være hans ansvar. Han kan ikke bare lukke øynene, dette har han vært varslet om flere ganger. Da går det ikke an å sitte å folde hendene lenger, da må man se på hva man kan gjøre for å få systemet til å fungere.

Sletvold er generelt kritisk til at å drifte luftambulanse gjøres på anbud.

– Jeg synes ikke om at luftambulanse skal ut på anbud sånn at besparelse av penger går foran kvalitet og kompetanse, sier hun.

Hun lurer også på hvilken kompetanse Forsvaret har for syketransport, men innrømmer at hun ikke kjenner godt nok til Forsvarets kompetanse til å mene mye om det.

Meldte seg ut

Fredag ble det også kjent at brønnøyværingen Synnøve Egeness Lilleli, som er ambulanseflypilot fra basen i Brønnøysund, hadde meldt seg ut av Høyre.

– Jeg kan ikke lenger stå inne for Høyres politikk. Dette går på tvers av det jeg kan akseptere av arbeidsrettigheter og sosial profil i et anbud som aldri skulle vært ute. Og da er jeg nødt til å bryte med det, sier Lilleli til VG.

Lilleli har skrevet et åpent brev der hun begrunner hvorfor hun går ut av partiet.

Helseminister Bent Høie (H) sier til VG det er leit at Lilleli har valgt å melde seg ut.

—Jeg opplever at hun har gjort en god jobb for partiet, og håper hun kommer tilbake i Høyre, sier Høie til VG.

Uaktuelt med nytt anbud

Helseministeren hadde lørdag møter med Luftambulansetjenesten HF og Helse nord for å diskutere problemene, og har bedt Helse nord om å se på problemene. Til NRK sier Høie at man ikke har noen planer om å kjøre en ny anbudsrunde som inkluderer virksomhetsoverdragelse, som blant annet vil sikre pilotene jobb.

– Det er foreløpig ingen planer om det. Virksomhetsoverdragelse er et juridisk spørsmål mellom partene, sier Høie til NRK.