I torsdagens Dagens Næringsliv (krever abonnement) reagerer de to flyselskapene med hoderystning på at Avinor har utredet en endring av flypassasjeravgiften. Ifølge DN har Avinor i samarbeid med Samferdselsdepartementet forsøkt å utrede et nytt avgiftssystem der «Widerøe i all hovedsak skal slippe avgiften og regningen dyttes til SAS og Norwegian».

SAS og Norwegian fikk ifølge DN i mars en henvendelse fra Avinor, der de ble bedt om å uttale seg om utredningen.

– Tilgodeser enkeltoperatør

DN beskriver to mulige endringer de to flyselskapene ble bedt om å ta stilling til:

«Den ene løsningen var å frita alle fly under 20 tonn for avgiften og flytte avgiftsbelastningen over på store fly. Den andre løsningen var å flytte avgiften slik at den kun skulle ramme utenlandsreisende», skriver avisen.

Overfor DN uttalte både Norwegian og SAS at de var sterke motstandere av denne endringen.

– SAS er sterkt imot begge de to nevnte scenarioer, som for det første gir oss en ytterligere avgiftsbelastning, og dessuten ikke går i retning av en mer miljøinnrettet avgift. SAS viste i den sammenheng til at vi har sendt synspunkter direkte til Samferdselsdepartementet om vårt syn på innretningen av flypassasjeravgiften, og at SAS ikke ser det naturlig at Avinor har noe med denne avgiften å gjøre, sier Ove Myrold, direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS til DN, og får følge av kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

– Vi kjenner ikke til hvem som har farskapet til denne ideen, men vi har meddelt direkte til Avinor at å lage spesialregler for å tilgodese en enkeltoperatør og velte byrden over på andre, er en svært konkurransevridende løsning som umiddelbart vil reise spørsmål om ulovlig statsstøtte, sier hun, med klar antydning til Widerøe.

– Bare tull x2

Forbergskog gir Widerøes tallgrunnlag til stortingsrepresentantene Siv Mossleth og Geir Pollestad. Foto: Simon Aldra

Brynjar Forbergskog, som foruten å være konsernsjef i Torghatten ASA også er nestleder i Widerøe-styret (og styreleder i WF Holding AS som Widerøe AS er heleid av, og der Torghatten har 66 prosent av aksjene) er ikke enig.

– Nei, det var bare tull, sa Forbergskog da en delegasjon fra Senterpartiets stortingsgruppe besøkte Torghatten i Brønnøysund mandag.

I forkant hadde stortingsrepresentant Siv Mossleth (transport- og kommunikasjonskomiteen) sagt det samme om Norwegians og SAS' uttalelser i DN:

– Det er bare tull, det Norwegian og SAS sa i Dagens Næringsliv på torsdag.

Både Forbergskog og Mossleth var klart enige om at det er dagens avgift som lemper mer av kostnaden over på Widerøe.

Sammen med Mossleth fra Stortinget var Geir Pollestad (leder av næringskomiteen), Willfred Nordlund (kommunal- og forvaltningskomiteen) og Per Olaf Lundteigen (arbeids- og sosialkomiteen), samt Vevelstad-ordfører og Sp-vara på tinget, Kari Anne Bøkestad Andreassen og brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap).

Kuttes mer?

Senterpartiet stilte så mannsterke hos Torghatten at det kunne se ut som valgkamp. F.v.: Torghatten-sjef Brynjar Forbergskog, stortingsrepresentant Siv Mossleth, stortingsrepresentant Geir Pollestad, stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen, vevelstadordfører og stortingsvara Kari Anne Bøkestad Andreassen, stortingsrepresentant Willfred Nordlund og brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap). Foto: Simon Aldra

Og etter en orientering om Torghatten-konsernet var det flypassasjeravgiften som ble hovedtema.

– I lokale ruter har det vært en stor utfordring med økonomien på lengre sikt, også før avgiften. Blir det ikke gjort noe ligger det i kortene at det må kuttes mer i rutene, sa Forbergskog.

Han viste også til et dokument som er utarbeidet av Widerøe, som viser til at resultatet av blant annet flyseteavgiften har vært en markant nedgang i Widerøes «produksjon». Regnestykket viser til ASK-tall (tilgjengelige setekilometer, altså hvor mange seter som er tilgjengelig per kilometer) har

  • Gått ned 11 prosent for Widerøe i november 2016 sammenlignet med november 2015

  • Har økt med 0,7 prosent for Norwegian i samme periode og

  • Har økt med 4,2 prosent for SAS i samme periode

Forbergskogs argument er blant annet at Widerøe «straffes» fordi selskapet flyr korte ruter, har mange takeoffs og landinger, og flyr innland. På utlandsreiser slipper man nemlig 12 prosent moms, CO2-avgift og betaler bare seteavgift når man flyr fra Norge, ikke når man flyr tilbake.

Politikere har lyttet til Widerøe

I august i fjor besøkte daværende arbeids- og sosialminister Anniken Haugli og stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (begge H) Torghatten og fikk i vide trekk samme orientering fra Brynjar Forbergskog (t.v.) som representantene fra Senterpartiet fikk mandag. Foto: Simon Aldra

Dette er et dokument Brynjar Forbergskog har vist frem til flere tilreisende politikere, blant annet daværende arbeids- og sosialminister Anniken Haugli (H) og stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (H). Da fylkeslagene i Nordland, Troms, Finnmark, Trøndelag og Sogn og Fjordane Høyre fremmet sitt forslag om å skrote flypassasjeravgiften, inkluderte resolusjonsteksten ifølge NTB:

«For eksempel har strekningen Bodø-Stokmarknes 80 ganger så høy avgift per kilometer tur/retur sammenlignet med Oslo-New York».

Til sammenligning formulerer Widerøe det slik i det nevnte skrivet:

«Flypassasjeravgiften pr km er 80 ganger så høy BOO-SKN som OSL - New York».

I resolusjonen som ble vedtatt av Høyres landsmøte var formuleringen forenklet noe, og man foreslo at man skal:

«Vurdere hvordan luftfartsavgiftene kan restruktureres med sikte på økt konkurransekraft for norsk luftfart og reiseliv».

80 ganger er riktig tur/retur

Men stemmer det?

  • Regnestykket er som følger: Mellom Stokmarknes og Bodø er det i luftlinje 140 kilometer, mens flyvninger fra Oslo til New York gjerne er 5.915 kilometer.

  • Begge har samme avgift på 83 kroner, men flyvningen mellom Oslo og New York har en lengde som er om lag 40 ganger lengre enn Stokmarknes-Bodø.

  • I tillegg kommer det moms på flyvninger innad i Norge, men ikke utlandstrafikk. Dette gjør at samlet avgift per vei Stokmarknes-Bodø blir 93 kroner.

  • Tur-retur betaler man bare flypassasjeravgift på utreisen til New York, mens man tur/retur mellom Bodø og Stokmarknes betaler begge veier.

  • Siden avgiften er da blir 83 kroner for tur/retur til New York, men 93 kroner to ganger innad i Norge, altså det dobbelte, er det hold i Forbergskogs og Widerøes argument. Per kilometer vil avgiften på en tur/retur-reise til New York være 80 ganger mindre per kilometer enn det koster mellom Bodø og Stokmarknes.

Pollestad: – For greie med utlandsreisende

Også Senterpartiets representanter virket lydhøre for Forberskogs argumenter.

– Poenget er at flyene med få seter får større andel av avgiften enn de flyene som flyr langt. De korte rutene koster mer, sa Siv Mossleth, etter en innvending fra Per Olaf Lundteigen om at «CO2-avgiften neppe kan være spesielt høy per liter drivstoff, sammenlignet med å kjøre mellom to byer».

Geir Pollestad ga uttrykk for at det også er et spørsmål om politikk innad i Avinor, at Avinor ønsker å få flest mulig fly innom de store «hubbene» for flytrafikk, som for eksempel Oslo lufthavn og Værnes, og at å legge om avgiftssystemet kanskje kunne gitt bedre flytrafikk i distriktene.

– Vi er for greie med de som reiser på ferie til Florida eller Thailand. De har råd til å betale mer, sa Pollestad.

Irritert på Stein Nilsen

Representant Mossleth er for øvrig litt irritert på Widerøe-direktør Stein Nilsen, som i DN siteres på at:

– Jeg føler vi har fått en forståelse hos departementet og politikerne, men dessverre er det foreløpig ingen signaler om at det er politisk vilje til å gjøre de endringene vi foreslår, sa Nilsen til DN.

Årsaken til at Mossleth irriterer seg over uttalelsen er at hun, sammen med partikollegene Ivar Odnes og Steinar Ness 22. mars fremmet et representantforslag om å endre avgiften:

«Stortinget ber regjeringa gjennomføre ein samla gjennomgang og endring av luftfartsavgiftssystemet for å sikre at fly med liten setekapasitet ikkje har høgare avgifter per seteplass enn større fly, og slik styrker tilbodet på kortbanenettet. Endringa må ikkje redusere Avinor sine samla inntekter.»

Det er i utgangspunktet opp til Samferdselsdepartementet å utrede en slik endring, og peke på de konkrete virkemidlene. En slik endring kan være å avgiftsbelaste mer når fly flyr langt, enn når de flyr kort, slik Widerøe ønsker.

– Formålet er at kortbanenettet kommer bedre ut, sier Mossleth.