Risbakken

Gunda Overholdt bor alene i huset på Risbakken på Vega. Hun er dårlig til beins og avhengig av drosje for å komme seg inn til Gladstad til lege og fysioterapeut. I Gladstad er også butikker og medisinutsalg. Når hun tar drosje til legen er det Pasientreiser som har bestilt denne turen. Når hun trenger å hente ut medisiner legen har rekvirert på butikken, kan ikke drosjen kjøre henne dit. Da må hun ta drosje hjem igjen for så å bestille drosje privat for så å kjøre tilbake igjen og hente ut medisinene.

—Jeg synes det er helt forferdelig, sier 92-åringen.

GPS-sporing

Hun påpeker at drosjesjåførene er svært hjelpsomme. De kommer inn til henne i huset dersom hun ikke klarer å gå ut når de kommer for å hente henne. Overholdt sier hun ikke kunne bodd hjemme lenger dersom det ikke hadde vært for dem. Men:

—Drosjene blir sporet av Pasientreiser. Dersom de avviker fra kjøreturen Pasientreiser har satt opp, blir det avvik. De får ikke stoppe når vi kjører forbi butikken jeg henter medisin og hvor jeg bestiller varer uten at det går en avviksmelding til Pasientreiser.

Får ikke stanse bilen

Hun sier det samme gjelder når taxien skal kjøre pasienter til sykehus.

—Vi får ikke gå ut av bilen og strekke på beina. Vi får heller ikke gå på toalettet, hevder Overholdt.

Hun har også opplevd at Pasientreiser legger opp reiseruten for henne og andre pasienter som sitter på i samme taxi, og at hun flere ganger har blitt sendt til feil sted. En gang ville Pasientreiser sende henne til Torget med en annen pasient før hun skulle hjem. Dette løste seg ved at denne pasienten fikk transport med en bekjent.

—Du får ikke det du trenger, men det de bestemmer. Skal jeg til lege må jeg bestille via Pasientreiser dagen før og før klokken 13.00. Nåde deg om du blir syk samme dag eller dagen etter, sier Overholdt.

Taxisjåfør bekrefter

Hege Kathrin Pedersen i Trollfjell Taxi bekrefter situasjonen Overholdt beskriver.

—Det er ikke lov å stoppe mellom A og B som er lagt inn i GPS-ruta. GPS-en sier hvor vi er hele tiden, også hvis vi stopper for å hente noe på butikken, sier Pedersen.

—Hva synes du om dette?

—For min del synes jeg det er litt drøyt, men jeg kan ikke gjøre noe fra eller til. Dersom jeg må stoppe på en langtur til sykehus, må jeg skrive avviksmelding til Pasientreiser og stoppe taksameteret. Når det er slik føler jeg at vi ikke yter den servicen taxidrivere skal gjøre, men jeg må bare følge ordre, sier drosjesjåføren.

—Hvor mange oppdrag har du i løpet av ei uke for Pasientreiser?

—Det vet jeg ikke, men i løpet av en dag kan det blir 10–14 turer for Pasientreiser, sier Pedersen.

—Hvordan reagerer kundene dine når du sier du ikke kan stanse drosjen for at de kan gjøre andre ærender på turen?

—Noen tar det helt greit, andre blir paff og noen blir sinte. Dette går ut over passasjerene, ikke meg, understreker Hege Kathrin Pedersen.

Må tenke økonomi

Arve Smedseng er områdesjef for Pasientreiser ved Helgelandssykehuset. Han sier pasienter normalt skal ta seg til og fra behandling på egen hånd uten bruk av taxi. Kun dersom pasientens helsetilstand er av en slik karakter at det ikke er mulig å kjøre selv, eller bruke offentlig transport, skal taxi benyttes.

—Det er riktig at vi kontrollerer om regningen vi mottar stemmer med den bestillingen vi har gjort. Bare på Helgeland kjøres det 90.000 taxiturer til og fra behandling til en verdi av 40 millioner kroner i året. Dette er et offentlig forbruk som det må være kontroll på, forklarer Smedseng.

Han sier at formålet med å bruke taxi er å få pasienten transportert til og fra behandling.

— Å la en taxi stoppe, eller kjøre en kortere eller lengre omvei for at det skal gjøres ærender som innkjøp eller hente medisiner på apotek, medfører økte kostnader. Dette er kostnader det offentlige ikke er ment å skulle betale.

Likevel mener Smedseng at kritikken ikke er helt berettiget.

—Når det hevdes at det ikke kan gjøres pauser under en lengre kjøretur er nok dette å strekke det vel langt. Kortere pauser under en lengre biltur er både godt og fornuftig, og blir ikke gjenstand for kritikk. Men taxisjåfører opplever tid om annen ønske om hyppige pauser til røyk og andre stopp. Ofte kjøres flere pasienter sammen og ikke alltid er alle pasientene som kjøres sammen av samme oppfatning rundt behovet for disse pausene, hevder Smedseng.

Viser til forskrift

Han sier det alltid har vært en kontroll av turene som utføres for Pasienttransport.

—Det er nyere teknologi som har gjort det mulig med bedre kontroll på disse områdene. Dette er også i henhold til den offentlige Pasientreiseforskriften, som regulerer hele Pasientreiseordningen, sier han.

—Har Pasientreiser tillatelse fra Datatilsynet for å kunne innføre sporing på drosjer som kjører pasientreiser?

—Vi gjennomfører ikke sporing slik det beskrives her, men vi gjennomfører likevel kontroller som sjekker om faktisk kjørt distanse og tidsbruk er i samsvar med bestillingen av transport. Dette er uproblematisk i forhold til Datatilsynet, hevder Smedseng.

Datatilsynet kjente ikke til denne saken og ønsket derfor ikke kommentere den i avisa.

—Taxisjåføren fra Vega forteller at under lange transporter over flere timer, må sjåføren stoppe taksameteret og skrive avviksmelding til Pasientreiser dersom pasienten må ut å strekke på beina eller bruke toalett på vei til sykehuset. Stemmer dette?

—Dersom regninga for en taxitur avviker fra den bestillinga som er gjort må taxisjåføren redegjøre for dette. Men det er her snakk om større avvik en noen minutter for å strekke på beina, eller å gå på toalettet. Her må det foreligge en misforståelse, sier Arve Smedseng.

Reagerer på avvik

Han sier han ikke vil gå inn i detalj på kontrollrutinene, men avviser at hver drosje GPS-spores. Ifølge Smedseng kontrolleres innmeldt kjørelengde mot hvor lang veistrekningen er på kartdata.

—Dersom avviket på avstanden er over en gitt verdi, så reagerer vi på det.

Hadde det ikke vært sunn fornuft å tillate en stopp eller omvei for å kjøpe medisiner eller lignende?

—Dette er basert på en forskrift som politikerne og departementet har bestemt utformingen av. Det er utgiftene for å få pasienten til og fra behandling som skal dekkes, svarer Arve Smedseng.

Taxisjåfør Hege Kathrin Pedersen synes reglene til Pasientreiser er vel strenge. Foto: Hildegunn Nielsen, Brønnøysunds Avis
Arve Smedseng er områdesjef for pasientreiser ved Helgelandssykehuset Foto: pressefoto, ba-avis