- Det må gjøres noe nå. Enten må fylket stelle veien, eller si at dere ikke vil  vi skal bo her. I denne bygda har vi mange unge bønder. Det er ei positiv bygd med mye som skjer, men vi er avhengig av å ha en infrastruktur som fungerer, sier Snorre Warholm  blant de fremmøtte. Sammen med sambygdingene i Dalbotn mobiliserer han igjen for bedre vei i Dalbotn.   Ifjor sommer var samferdselsråd Eggesvik på buss-befaring gjennom Dalbotn, men det har så langt ikke vist seg i uttelling av klingende mynt fra fylket.

Skuffet Leder for Sømna Sp, Roy Helge Dahle

Til fare for liv og helse

15 av bygdas innbyggere, for det meste gårdbrukere,  samlet seg tirsdag rundt lokal senterpartileder  i Sømna, Roy Helge Dahle. Dette for å rette krav til fylke og kommune om utbedring av fv 43 og fv 44 i Dalbotn, samt den kommunale veien opp til Øvre Dale. De hevder de fylkeskommunale veiene -og den kommunale veien til Øvre Dale  i Sømna er så dårlig,  at det er til fare for liv og helse. Samferdselsråden fikk samme dag henvendelse fra avisa, med spørsmål om Dalbotn ville bli prioritert. Svaret kom i form av en pressemelding fra samferdselsråden i dag. Fylkesrådet i Nordland har prioritert 100 millioner kroner til asfaltering av fylkesveier i år. Der står fv 43 og 44 i Dalbotn ikke på listen. Men det vil bli gjort tiltak på Fv 17 i Sømna.

-Det er klart vi er kjempeskuffet i Dalbotn. Vi  har jo forventet at når de har vært her å sett her, at de prøvde å prioritere noe. Men det ser ut til at vi ikke får. Mitt budskap fra Dalbotn  er at vi må ha vei, ellers kan vi ikke selge produktene vi produserer her i bygda, sier samferdselsrådens partikollega i Sømna senterparti, leder Roy Helge Dahle i dag, onsdag.

Risikofylt  Å kjøre traktor, eller andre tunge kjøretøy her er risikofylt og en belastning, mener gårdbruker Stig Arne Bjørnseth i Dalbotn.

Telehiv, hull og dype spor

Gårdbruker Stig Arne Bjørnseth ved fylkesvei 44 driver egg, melk og sauebruk i Rørmarka, Dalbotn. Han forteller at Prior har blitt nødt til å legge inn luftputer mellom eggene under transport fra bruket, grunnet den ujevne veistrekka.

- Det ble for mye skader på eggene under transporten herfra.  Å kjøre traktor, eller andre tunge kjøretøy her er risikofylt og en belastning.  Det er telehiv, hull, dype spor og forhold som gjør det til fare for liv og helse å ferdes. Vi frykter at det skal skje ulykker fordi veien får kjøretøyene til å hive på seg, og vi kan treffe andre.  Veien her er ganske enkelt utgått på dato. Den må stelles. Her er ikke gjort noe på mange år, konstaterer han.

Mye tungtransport Aktiv landbruksdrift medfører tunge kjøretøy som skal hente råvarene ut.

Vil se på nytt på saken

På telefon til BAnett i ettermiddag, så lover imidlertid fylkesråd Svein Eggesvik (Sp) at han vil se på nytt på saken. Han erkjenner at veiene i Dalbotn trenger stell.

- Langs den veien er det flere plasser som er litt utfordrende. Det må gjøres noe med grunnarbeidene før vi kan asfaltere, ellers blir det ikke noe bedre.  Som politiker og fylkesråd har jeg ansvar for veien, men Statens Vegvesen legger frem forslagene om prioriteringer.  Jeg vet at de har en stor samling i Narvik i dag. Jeg vil ta en runde og høre med Statens Vegvesen region nord, ved avdelingsdirektør Kjell Skjerve der, angående Dalbotn. Deretter så vil jeg gi et ordentlig svar tilbake til Roy Helge Dahle. Angående hvorvidt vi ønsker at det skal bo folk i Dalbotn eller ikke, så kan ikke jeg forholde meg til slike utsagn. Men jeg vil ta på alvor de påpekninger som gjøres angående veien, og se om det er mulig å få prioritert litt midler. Det må imidlertid være forståelse for at vi ikke får løst behovene for 4000 km fylkesvei innen samme år. Noen må vente,  sier Eggesvik.

Kjørte utfor i vinter

Asbjørn Dahle er oldefar til Emil Fagerli Dahle (1) og Johannes (3).

- Denne guttungen på ett år og broren satt i bilen da de kjørte utfor på vei til Dale i vinter. Bilen for nedi en dyp grøft og ble liggende på siden. Det var så dype spor i veibanen, og speilholka. Så gikk det gale.  Vi kan ikke ha slike veiforhold, noe må gjøres. Da asfalt ble lagt var det bra, men underlaget er for dårlig og tåler ikke de store tunge bilene som trafikkerer gårdene på Øvredala. Her er skolebuss som går flere ganger om dagen, melke, dyrebil og gjødselkjøring blant annet,  påpeker  Dahle.

Om morgenen ulykken skjedde, forteller Stine Fagerli at Johannes (3) skulle i barnehagen.

-Jeg skulle kjøre størsten i barnehagen, og så at det var kjempeglatt og ikke strødd. Veien er sporete i utgangspunktet når det ikke er snø eller is. Når det er snø eller is så er det vanskelig å brøyte dette, grunnet den høye ryggen midt i veien. Jeg kommer kjørende på et rett strekke i 25 km/t, så får jeg sleng på bakenden av bilen og havner i grøfta.  Etter ulykken har kommunen vært flinkere å strø, men vi opplever ofte at det ikke blir strødd fordi kommunen ikke gir strø- tillatelse, sier Fagerli som bor på ett av tre aktive gårdsbruk i Øvre Dale.

Dype renner Høy midtrygg og dype renner i veien som gjør det vanskelig å ferdes, spesielt vinterstid på Øvre Dale.

Ordfører lover tiltak i Øvre Dale

-Både jeg og formannskapet er klar over tilstanden til både den kommunale veien til Øvre Dale og fylkesveien i Dalbotn. Den kan vi ikke godta, konstaterer ordfører Andrine Solli Oppegaard i Sømna kommune.

- I 2017 var formannskapet på befaring og gav tydelige signal på at veien opp til Øvre Dale skal opprustes. I budsjettet for 2018  har kommunestyret satt av penger for å oppruste og reasfaltere. Totalt er det i budsjettet for 2017 satt av 1,5 millioner for reasfaltering av kommunal vei og det er særlig tenkt på veien opp til Øvre Dale. Dette var det tverrpolitisk enighet om, inkludert fra Senterpartiet, fremholder hun.

Oppegaard forteller også at Nordland fylkeskommune både i 2016 og 2017 er kontaktet angående fylkesveiene i Dalbotn.

-Gjennom både politiske og administrative kanaler, er Nordland fylkeskommune bedt om å prioritere vedlikehold av FV 43 og 44 med bakgrunn i tilstand, ulykkesrisiko og ikke minst den store næringsaktiviteten som trenger god kvalitet på denne veien. Vi fikk ikke fylket eller Statens vegvesen til å sette veien øverst på listen i 2017, men vil jobbe for at den blir prioritert i 2018, sier hun.

Svært glatt

Ordføreren vil ta med årets erfaringer inn i neste år, angående strøing i Dalbotn.

-I år har vi hatt mye vinter med glatte og gjenblåste veier, og tross stor innsats fra de som brøyter og strør har det innimellom vært svært glatt. De rekker dessverre ikke være alle steder samtidig, erfaringene fra i år regner jeg med tas med videre når neste sesong skal planlegges. Jeg er glad for at det gikk bra med de som opplevde å kjøre utfor i hvert fall, sier hun.