—Vi burde ha svart tidligere at vi har mottatt brevet, innrømmer Skjevling.

Rådmannen sendte et brev til Trudi torsdag 5. april der rådmannen skriver at hun har fått brevet og lest brevet.

Skjevling har også hatt samtaler med rektor om innholdet i brevet. Dagens ledelse ved skolen er en annen enn det var den gang.

—Moren til Trudi, Ingebjørg Grindhaug sier at dersom hun hadde hatt en flaggstang, så skulle hun ha flagget den dagen hennes fjerde barn var ferdig på skolen. Hva synes du at hun oppfatter skolen på denne måten?

—Jeg synes det er beklagelig, sier rådmannen.

—Moren forteller også om en episode der hun sa fra til rektor om at lærerne satt og drakk kaffe i skolegården og ikke fulgte med på det som skjedde mellom elevene. Rektors respons var at dette ikke var sant og Grindhaug følte hun var tilbake på skolebenken igjen.

—Dette kjenner jeg ikke til og kan ikke kommentere det. Jeg har ikke annet å si nå enn at det er beklagelig at de føler det slik, og skulle ønske de hadde en annen opplevelse av og eller mening om skolen vår, sier Skjevling.

Elevundersøkelser

Hun viser også til at det gjennomføres elevundersøkelser ved skolen. Resultatene fra elevundersøkelsene blir en del av ståstedsanalyse som igjen inngår i grunnlaget for målsettingene i skolens virksomhetsplan.

Ståstedsanalysen og virksomhetsplanen ble også lagt frem for kommunestyret i høst. I høstsemesteret er det er obligatorisk for alle skoler å gjennomføre elevundersøkelsen på 7. og 10. trinn og på Vg1. Ifølge Utdanningsdirektoratets hjemmesider skulle elevundersøkelsen vært gjennomført i perioden 2. oktober 2017 til 5. januar 2018. Dette skjedde ikke på skolen på Vega.

—Hva viser elevundersøkelsene når det gjelder det psykososiale miljøet?

—Jeg presiserer at dette er et generelt svar om elevundersøkelser og ikke knyttet spesielt til noe eller noen. Ifølge rektor har vi ikke gjennomført elevundersøkelsen siste skoleår. Vi ser nærmere på rutinene her, sier Skjevling.

Rådmannen understreker at resultatene kan svinge, men på spørsmålene som gjelder mobbing er det elever som forteller at de blir mobbet. Elevundersøkelsen fra høsten 2016 viser at det er 27 elever som har svart at de aldri har blitt mobbet av medelever de siste månedene, mens ti elever har svart at de opplever mobbing en sjelden gang.

Hun understreker at i klasser med eksempelvis ti elever, kan én elev gi et ganske stort utslag.

—De aller fleste elevene trives godt ved skolen, og ifølge rektor har vi god oversikt over elever som blir utsatt for mobbing, sier Brit Skjevling.

—Trist og beklagelig

Ordfører Andre Møller er en av fire som fikk tilsendt brev fra Trudi Floa Grindhaug. Han har latt det være opp til rådmannen å svare på den tidligere elevens brev.

—Jeg har lest brevet flere ganger og jeg tok kontakt med rådmannen for halvannen måned siden. Jeg har ikke forutsetning for å svare på brevet. Dette er hennes opplevelser av skolen og jeg må si at det ikke var noe hyggelig lesing. Det er trist og beklagelig at hun har hatt en slik oppfatning av skolen. Sånn skal det ikke være, sier Møller.

Han mener saken til Grindhaug føyer seg litt inn i andre saker de har hatt på skolen.

—Det har vært spesielt fokus på mobbing de siste årene og som politikere har vi fattet vedtak for å gjøre skolen bedre. Men igjen, jeg må bare beklage at hun har hatt det slik på skolen, sier Andre Møller.

Rektor Anita Trøite ved Vega barne- og ungdomsskole. Foto: Hildegunn Nielsen

Fylkesmannen følger opp ny sak

I februar ble Fylkesmannen i Nordland kontaktet av foreldrene til en elev ved skolen som hadde bedt om tiltak fra skolens side for å bedre barnets psykososiale skolemiljø. Foreldrene opplyste til fylkesmannen at det hadde gått mer enn fem dager siden de ba om tiltak og hevder ifølge fylkesmannen at det ikke ble iverksatt tilstrekkelige tiltak for barnet. Derfor ba fylkesmannen skolen blant annet om en skriftlig dokumentasjon på hva som har blitt gjort for å oppfylle elevens rett til et godt og trygt skolemiljø. Rektor Anita Trøite opplyser til BA at fylkesmannen har fått de dokumentene de har etterspurt.

Rådgiver Anita Kristiansen ved oppvekst- og utdanningsavdelinga hos fylkesmannen bekrefter at skolen har laget en aktivitetsplan og gitt dem skriftlig dokumentasjon i saken. Hun har laget et forslag til vedtak som nå ligger hos hennes leder. Vedtaket blir først offentlig når foreldrene til eleven og skolen har mottatt svaret fra fylkesmannen.

Kan du si noe om hvor alvorlig denne saken er?

—Det er alvorlig at en elev ikke opplever å ha et trygt og godt skolemiljø, sier Kristiansen.

Kommenterer ikke saken

Rektor Anita Trøite viser til at det er rådmannen som skal svare på brevet der Trudi Floa Grindhaug (18) forteller åpent om sine vanskelige år på skolen. Trøite kommenterer ikke den konkrete saken, heller ikke hva hun synes om at Grindhaug opplevde mesteparten av skoleårene som svært vanskelige. Heller ikke tidligere rektor Sofie Sundsvold har svart på avisens henvendelse i saken.

—Hvis elever eller foresatte opplever noe som de ønsker skolen skal ta tak i, eller er misfornøyd med noe ved skolen, må de ta kontakt underveis så vi får anledning til håndtere dette, sier Trøite og legger til at skolen ikke deler ut evalueringsskjema etter endt skolegang, slik Grindhaugs mor etterlyste.

—Hvilke konkrete tiltak gjør dere på skolen når en elev, elevens foreldre eller foresatte, melder fra om mobbing?

—Når skolen får melding, mistanke om eller har grunn til å tro at elever blir mobbet, undersøker vi saken. Finner vi at elever er utsatt for mobbing, settes det inn tiltak. Foresatte kontaktes i slike tilfeller. Når vi ser elever som blir utsatt for krenkelser, griper vi inn umiddelbart. Vi har nulltoleranse mot mobbing, sier rektor Anita Trøite.