Mange norske kommuner valgte Dodge Cusom da de kjøpte inn brannbiler på 1970- og 80-tallet. Bilene kom inn til Norge med førerhus og en rensket ramme bak. Deretter ble det montert pumper, vanntank og annet nødvendig utstyr i Norge før bilene kunne rykke ut og slukke branner,

Pen brannbil søkte ny eier

Denne brannbilen ble første gang registrert i Norge i juni 1979 og gikk som brannbil på Nordvestlandet etter en ombygging. Ola-Jørn Tilrem kjøpte bilen i 2013. Da stod den på en låve hos en bilentusiast i Oslo og ble bare kjørt en gang i året.

Mange av disse bilene er tatt vare på og er fortsatt i bruk som veteranbiler. I 2013 fikk gårdbruker Ola-Jørn Tilrem på Eide i Brønnøy snusen i et pent eksemplar av en Dodge Custom W400 som sto i Oslo.

Lastebil til besvær

Tilrem begynte med å montere ned pumpen på fronten og fjerne vanntank og annet utstyr bak.

Han ønsket å bygge om brannbilen til pickup. Dodge Custom ble i 1981 erstattet av den noe mer kjente Dodge Ram. Bilen Tilrem hadde var utstyrt med firehjulstrekk og en ekte amerikansk 5,9 liters V8-motor. Problemet mange har opplevd når slike brannbiler skal bygges om er imidlertid at bilene etter ombygging må registreres som lastebil, selv om de framstår som en pickup.

—Jeg har ikke lastebilsertifikat, så det var uaktuelt, sier Tilrem.

Han fikk beskjed fra Statens vegvesen om å kontakte Dodge i USA for å få godkjent ombyggingen før Vegvesenet ville registrere bilen som en personbil av typen pickup. Tilrem har erfaringer som tilsier at dette var så godt som umulig. Han valgte i stedet å grave litt dypere i det som var av registringsinformasjon på bilen. Ved å søke på chassisnummeret fant han etter hvert ut at bilen opprinnelig var registrert som en pickup da den ble innført til Norge, da bilen på dette tidspunktet kun var et førerhus med en ramme bakpå.

—Jeg fant derfor ut at jeg heller da kunne søke om å få tilbakeføre bilen til sin opprinnelige tilstand, noe jeg fikk aksept for hos Vegvesenet.

Selve ombyggingsprosjektet tok cirka et år. Tilrem fjernet vannpumpen på frontstøtfangeren og kortet denne inn. Vanntank og brannutstyr bak ble fjernet og et nytt lasteplan i aluminium, egentlig ment for en Volkswagen, ble montert bak. Deretter installerte han et helt nytt eksosanlegg med stacks (store rør som stikker opp bak førerhuset). Skvettlapper med Dodge Ram-logoen måtte til, og nye hjulskjermer til dobbelthjulene bak måtte også monteres.

Elsker motorlyd

Ola-Jørn Tilrem har stort sett alltid et eller flere prosjekter på gang, og da trengs det et ordentlig verksted.

Motoren og interiøret med instrumenter er så godt som originalt. Lyden fra V8-motoren er antakelig noe mer ... tydelig etter ombyggingen av eksosanlegget.

—En motor skal lage lyd. Jeg har veldig interesse for amerikanske biler, spesielt fra 50- og 60-tallet. Det ble laget mye pent den gangen, og motorlyden er noe helt spesielt, sier Tilrem.

—Det blir ikke elbil på deg med det første, altså?

—He he, nei – da måtte jeg i så fall ha laget en CD med ordentlig motorlyd på som jeg kunne spille i bilen, flirer han.

Etter tilbakeføringen ble bilen mer slik den opprinnelig var tenkt, en pickup av merket Dodge Custom W400. Ifølge Tilrem er bilen som står hos ham på Eide imidlertid en av svært få slike biler i Norge som faktisk er personbilregistrert.

Tilrem fikk Dodge-pickupen registrert, og bilen fungerer ifølge ombyggeren svært godt som bruksbil på gården. 170 hesters trekkraft på fire hjul gir 2,5-tonneren bra driv, i alle fall for en 39-åring. Bensinforbruket beskrives som moderat – selvsagt også her tatt i betraktning at dette er en nesten 40 år gammel V8-motor fra USA.

—Jeg hadde en annen brannbil en gang, en International – fra 60-tallet. Den drakk bensin den. Jeg kjøpte bilen for 11.000 kroner, og jeg tror jeg brukte det samme på bensin etter ganske få kjøreturer. Det var ekstremt, sier Tilrem.

Dodge-pickupen har sine ulemper den også.

—Den er lavt giret. Bilen har tre gir og jeg bruker å si at alle girene er brukt opp før du har kommet ut fra bensinstasjonen. Kommer du opp i 80 så begynner turtallet allerede der å bli for høyt, men det er for så vidt en fin påminner om fartsgrensen og det er selvsagt mulig å sette inn nye tannhjul i girkassen for å gi den et lavere turtall, sier han.

Totalt anslår Tilrem at han har brukt, med alt, cirka 65.000 kroner på pickupen. I tillegg til et høyt antall arbeidstimer. Bilen vekker interesse, både på veien og på nett. Da Tilrem vurderte å selge bilen for en stund tilbake fikk annonsen på Finn 5.000 sidevisninger.

—Jeg fikk bud på 85.000, men valgte å beholde den. Jeg er usikker på om jeg vil beholde den. Lufta går ofte ut av slike prosjekter etter at de er ferdige, da er det det neste som gjelder, sier han.

Denne farkosten kaller Tilrem "Il Tempo Gigante" og er mer som et leketøy å regne. Med en V8-motor fra en brannbil er det nok krefter, men Tilrem mener det faktisk er i overkant og regner med å montere ned dette monsteret.

På gården står det en rekke eksempler på andre prosjekter der Tilrem kan sveise, skru, snekre og planlegge. Et naust reist med en ramme av store tømmerstokker, en enorm V8-motor montert på det som ligner en forvokst gokart-ramme, en gammel John Deere-traktor med dobbelt så store hjul som opprinnelig ment, en paviljong laget av rør Tilrem fikk fra Vegvesenet som opprinnelig ble brukt for å holde skilt, flere renoverte entaktsmotorer fra båter som nå er i drift igjen, men som mangler et formål foreløpig og en demning i en elv i nærheten som Tilrem har anlagt for å bidra til bedre forhold for sjøørreten.

—Jeg er ingen tilhenger av spesialisering. Jeg er glad i å lære nye ting og i mangfold, sier Tilrem.

Han viser til to professorer for å underbygge litt hva som driver ham: Tilrem mener Per Fugelli har mye rett i at man skal gi mer faen, og etter et møte med professor Arne Næss på Tilrem for mange år siden ser han også visdommen i Næss' påstand om at folk bør leke mer, og lenger. 62-åringen siterer også i løpet av intervjuet selveste Pippi Langstrømpe, bevisst eller ubevisst – nesten ordrett:

—Dette kan ikke Ola-Jørn, så det skal han gjøre, sier Tilrem, og viser fram en musikkvideo han har skrevet tekst og melodi til på youtube.