—De kommer til Brønnøy og opplever at rutetilbudet har blitt mye dårligere og en hotellkapasitet som ikke kan ivareta akitivteten vi sårt har ønsket i så mange år, sier Hanssen, som ikke er fornøyd:

—Jeg er ikke fornøyd verken med Thon eller med departementet på flyruter. Jeg har sagt dette også til Widerøe, og registrerer at de har opprettet en kommersiell rute på formiddagen. Jeg vil tro at man kan se på mulighhetene for et fly senere på kvelden også.

Han mener dette er ting som kan løses. Flyrutene er imidlertid en komplisert sak å løse opp i.

—Det største behovet vårt er ikke å få mest mulig folk inn og ut, men når vi er i en slik situasjon med flyruter og jobber mot departementet for å få et bedre tilbud så er det vanskelig å få til en god løsning for alle sammen. Både offshore, næringsdrivende og helsereisende

Har tomter klare for andre som vil etablere hotell

Når det gjelder hotell mener Hanssen det er paradoksalt at Brønnøysund virker å ha nok kapasitet, men den blir ikke tatt i bruk.

—Den kan man forundres over. På kort sikt kan det være dårlig business å åpne et stort hotell for få mennesker. På lang sikt så handler dette om renome. Hva er risikoen? I ytterste konsekvens at oljeselskapene finner det uforsvarlig å drive fra Brønnøysund? Mye skal til for at dette inntreffer, men hvis det blir krisemaksimering så sitter man der. Egentlig burde dette ikke vært en kommunal oppgave, markedskreftene burde håndtert dette. Men når det tydeligvis ikke fungerer så må man kjøre et press fra kommune, næringsforum og reiseliv. Det er trist at det må være sånn.

—Hva kan dere gjøre for å legge press på?

—Vi er på tilbudssiden. Vi har tomter klare hvis noen vil bygge hotell. Vi kan være med å legge til rette. Pressmidler har vi ikke annet enn at vi uttrykker vår misnøye med at man ikke håndterer den økte aktiviteten, når man har rommene man trenger allerede. Vi kan også få selskapene til å snakke i lag.

Widerøe lover større fly

Informasjonssjef Catharina Solli hos Widerøe opplyser at det per dags dato ikke er planer om å re-etablere et «senfly» fra Brønnøysund. Solli sier imidlertid at Widerøe er i tett dialog med oljeselskapene, kommunen og andre aktører for å tilpasse sitt rutetilbud. De neste månedene har Widerøe planer om to større endringer for å øke kapasiteten til og fra Brønnøysund.

- Ettermiddagsflyet til og fra Trondheim på tirsdager og torsdager deles i dag med Sandnessjøen. Her kutter vi nå Sandnessjøen slik at flyet blir direkte. Dette vil gi bedre kapasitet. Vi setter også inn en Dash 8 Q300-maskin på denne ruten, som vil gi en kapasitetsøkning fra 39 til 50 seter. Denne endringen gjøres fra 3. april, sier Solli.

Widerøe vil også sette inn flere Q300-maskiner på andre ruter til og fra Brønnøysund for å øke kapasiteten ytterligere.

Aasta Hansteen kommer i april

Communication Manager Morten Eek hos Statoil opplyser at, litt avhengig av vær og vind, så skal Aasta Hansteen-plattformen seile fra Stord mot feltet utenfor Helgeland 10. eller 11. april.—Det er fem taubåter som skal slepe riggen langs kysten, så i løpet av et par ukers tid så skal den være på plass på feltet, sier Eek.Plattformen skal deretter ankres opp på feltet.—Utstyret ligger klart, så arbeidet med å koble opp plattformen begynner så snart den er ankret opp. Dette vil ta litt tid. Dette skjer 300 kilometer fra land, sier Eek.—Det blir spennende.Dette starter en periode med økt aktivitet ute på feltet. —Vi har mye folk som allerede er med plattformen på seilingen, og fra dette tidspunktet og utover så blir det aktivitet mellom land og hav over Brønnøysund med helikopter, sier Eek.