Onsdag orienteret IT-sjef Hilde Rafaelsen kommunestyret i Brønnøy om kommunens satsing på digitalisering og IKT-løsninger.

Blant mange temaer opplyste IT-sjefen at Brønnøy nå jobber for å robotisere enkelte oppgaver. Roboten det er snakk om er i realiteten et dataprogram, som IT-folket kan "lære" å utføre manuelle, repeterende og tidkrevende oppgaver som mennesker i kommunen gjør i dag - eksempelvis "punching" av tall og data.

Øyfrid

Bergen kommune har gjennomført et lignende prosjekt og hevder ifølge digi.no at robotprogrammet Digifrid har frigjort 12 millioner kroner som kommunen kan bruke på andre områder.

Ifølge Rafaelsen har Brønnøys robot allerede fått et navn som spiller på "Øyriket IKT" (digitaliseringsprosjektet som gjennomføres i Brønnøy, Vega, Vevelstad, Sømna og Bindal i varierende grad).

- Brønnøy kommune skal få Øyfrid.Det er et program som jobber som en vanlig PC-bruker. Vi lærer den opp til å gjennomføre automatiserte prosesser, og så kan programmet jobbe 24/7 med dette hele året. På den måten kan roboten hjelpe til med manuelt repeterende oppgaver, som vi har mye av, forklarte Rafaelsen.

Finner oppgaver

Kommunen jobber nå med å identifisere oppgaver som passer til automatisering. Etter orienteringen ville Liv Solli (SV) vite mer konkret hva Øyfrid skal gjøre for kommunen. IT-sjefen svarte at det første kommunen nå ser på er en jobb som i dag ligger til IT-sjefen selv.

- Det handler om fakturering til nabokommunene i forbindelse med IT-samarbeidet. Dette er en rutinejobb, en veldig repeterende oppgave som jeg i dag tar i skippertak. Vi tenker derfor å begynne med dette. Vår nye tekniske arkitekt er samtidig ute og snakker med folk i sak/arkiv- og økonomiavdelingene om det finnes oppgaver der som kan passe, sa Rafaelsen.

Hun understreker at kommunen med dette ikke ønsker å ta jobben fra noen.

- Vi skal passe på og gjøre dette rett. Vi skal ikke fjerne jobber, men vi vet at det er mange repeterende oppgaver som folk bruker mye tid på i dag - som sliter på medarbeiderne. Dette vil vi forenkle slik at de ansatte kan bruke tiden på andre ting, sa Rafaelsen.