Det kommer frem i et brev fra Statens vegvesen region Nord, ved fagkoordinator Ivar Heggli og rådgir Sesselja Jonsdottir ved plan- og forvaltning hos Vegavdeling Nord til Link arkitektur.

– Vi uttaler oss som forvalter av riksveg på vegne av staten, forvalter av fylkesveg på vegne av fylkeskommunen, og som statlig fagmyndighet med sektoransvar innenfor vegtransport. I denne saken uttaler vi oss som forvalter av fylkesveg, og som statlig fagmyndighet, skriver de.

Bakgrunnen er at det er varslet oppstart av arbeid med detaljregulering for Brønnøysundregistrene.

Statens vegvesens vurdering av trafikale konsekvenser av vedtaket gjør at de nå har følgende innspill og merknader til planarbeidet.

  • Det bør i reguleringsplanarbeidet legges til rette for økt bruk av sykkel som framkomstmiddel med godt tilrettelagt sykkelparkering. Mer sykling gir gevinst for samfunn og enkeltmennesker.

  • I denne sammenheng er det viktig at planforslaget viser gode trafikale løsninger for myke trafikanter.

  • Vi krever at adkomst til bygget for kjøretøy og myke trafikanter blir etablert før virksomheten starter. Det må tas inn som rekkefølgebestemmelse til reguleringsplanen.

  • Planforslaget må vise hvor adkomst til varemottak til bygget blir plassert.

De har ingen flere innspill nå, men understreker:

– I tidsplan for utarbeidelse av planforslag er det viktig at det avsettes tid til gjennomgang av forslaget med oss, før det fremlegges til politisk behandling og offentlig ettersyn.