Hva er lov å trykke i en avis? Det er kjernespørsmålet i «The Post». At en amerikansk avis skulle få et publiseringsforbud fra en amerikansk domstol er nærmest lattervekkende, og en president som presset på for å gjøre det ville trolig gå på et enormt politisk nederlag. Det samme i Norge, faktisk.

I 1971 var ikke dette like selvsagt.

Avisens redaktør Ben Bradlee (Tom Hanks) er besatt av å få en story som kan likes med eller å forbigå storebror, New York Times. Det er et motiv alle journalister forstår, og de fleste utenom avisverden forstår det nok også - om enn bare av omtale.

Vi møter også avisens publisher, Key Graham (Meryl Streep). Avisen, en gammel og fin familiebedrift med svak økonomi, skal tilbys for salg på børsen, og ingenting kan gå galt. Men plutselig kommer de ut for det NRK i samtiden på 70-tallet ville kalt «forviklingar», og Graham står overfor et vanskelig valg - mellom å gjøre det som er rett, og en katastrofe.

Det er vanskelig å ikke sammenligne denne filmen med «All the President's men». Denne har mer tempo enn klassikeren, og holder seeren bedre på plass i setet. Indignasjonen og sinnet som rettes mot kyniske maktmennesker som er reddere for å tape ansikt enn tusenvis av amerikanske ungdommer, er påtakelig. Og på sin plass. Vi forstår at det er forskjell på hva som skader nasjonen, og hva som skader nasjonens ledere. Og det er en viktig forskjell.

Det er nettopp mangelen på forståelse for den forskjellen som endte med at Nixon måtte gå av over Watergate.

I «The Post» ser man klare paralleller til den nåværende beboeren i 1600 Pennsylvania Avenue. Mange har dratt parallellen mellom president Donald Trump og president Richard Nixon. Nixon er bare delvis med i filmen, men til gjengjeld har man brukt lydbåndopptakene av Nixon i Det hvite hus, de ekte opptakene. Et godt grep.

Budskapet fra regissør Steven Speilberg til presidenten er klart: Never start a fight with someone who buys ink by the barrel.

Ben Bradlee (Tom Hanks) holder redaksjonsmøte. Hvordan skal de dekke Tricia Nixons bryllup når Meg Greenfield (Carrie Coon, sittende) ikke får lov av Det hvite hus?