Nordland fylkeskommune har utsatt byggingen av oppstillingsplasser på Holm ferjeleie. Opprinnelig skulle de gå i gang i år, men nå blir det i 2021.

- Husmenn

Bindal Høyre-leder Petter Bjørnli fikk vite om utsettelsen mandag kveld og sa straks i fra til ordføreren.

- Det er gjemt bort i budsjettet, gikk ikke frem i forbindelse med budsjett og økonomiplan for 2018, ligger bare inne i en sekkepost slik at representanter i fylkestinget ikke visste om det engang, så vi fikk ikke mulighet til å påvirke prosessen. Jeg tok kontakt med medlemmer i samferdselskomiteen i går, og det var faktisk ukjent for dem også, forteller Bjørnli.

Han er mildt sagt lite fornøyd med nyheten.

- Jeg tok tak i dette med det samme jeg ble ordfører etter Per Andre Johansen, fordi Bindal var utsatt på grunn av prioriteringer lenger nord. Det er over åtte år siden, og nå skulle de altså gå i gang i 2018, men utsetter det nok en gang til 2021. På grunn av dårlig planlegging med hensyn til vedlikehold lenger nord. Her raser i fjellene til stadighet ned på veien, det er et meget viktig samband med tanke på landbruk og oppdrett på kysten, og vi blir nok en gang nedprioritert. Det viser hvordan Bindal blir behandlet i Nordland fylke. Og de raner oss for konsesjonskraftavtalen, som var en forutsetning for utbygging i sin tid. Ingen tvil om at vi er husmenn i Nordland fylke, tordner Bjørnli.

Frykter ulykker

Ordfører Britt Helstad tok straks kontakt med fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik da hun fikk beskjeden. Han svarte at fylkestinget måtte prioritere prosjekter med nødvendig og akutt vedlikehold, blant annet bruer i Steigen, Herøy og Sortland.

- Dette skal ikke gå upåaktet hen. Det er veldig beklagelig at den desidert største ferjesambandet i Nordland, målt i trafikk, forskyves slik, sier hun.

Helstad sier den planlagte oppstillingsplassen på Holm er høyst nødvendig.

- I dag går køen helt opp til kirka. Jeg er bekymret for at det kan skje ulykker. Det er trangt på veien, og de som kommer av ferja kjører fort. Jeg håper det ikke ligger andre hensyn bak, sier Helstad, og spør om Nordland fylkeskommune hadde en tanke om å ikke bruke penger på et ferjeleie som kunne bli liggende i Trøndelag.

- Da dette ble bestemt var vi i praksis tvangssammenslått. Hvis det var problemet burde de heller samarbeide med Trøndelag. De signalene jeg får nå, er at vi består som egen kommune, sier Britt Helstad, som mandag kveld deltok i folkemøte om den kommende folkeavstemningen på Vonheim på Horsfjord.

I kveld er det folkemøte på Terråk, og torsdag kveld på Bindalseidet.

- Bruene haster mer

Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik bekrefter overfor BANett at Holm havnet bak i køen fordi det var kommet til så mange bruprosjekter.

- Hvorfor haster bruene mer?

- Det er kritisk, ifølge Vegvesenet. De stenger veien hvis ikke noe blir gjort.

- Når ble dette bestemt?

- I fylkestingets desembermøte. Det var en helt åpen behandling. Vi hadde pressekonferanse da vi la fram innstillingen. Fylkesrådet valgte å bytte om på prioriteringene.

- Dere tar ikke en telefon til ordførerne når slikt blir endret?

- Nei, kommunene må selv følge med. Vi kan ikke ringe til de 44 kommunene i Nordland og gi beskjed. Det er ikke normalt å gjøre det slik. Kommunene må være i forkant og følge med på behandlingen i fylket. At noen prosjektet kommer inn istedenfor andre er normal saksbehandling.

- Har det hatt noe å si at Bindal og Holm kan bli en del av Trøndelag?

- Nei, ikke i det hele tatt. Det handler om tilstanden på de bruene. Vi ønsker at Bindal skal være i Nordland. Jeg er senterpartipolitiker, framhever Svein Eggesvik.

Nevnt i dokument

Eggesvik avviser at Holm ferjeleie var gjemt i budsjettet, slik Petter Bjørnli mener.

- Fylkesvei 17 Holm ferjeleie har sin egen linje i økonomiplanen/tabellen og egen tekst i dokumentet og er ikke gjemt bort i en sekkepost, understreker han.

Eggesvik viser til fylkeskommunens dokument for budsjett og økonomiplan, hvor Holm ferjeleie blant annet er omtalt slik på side 106:

"Fv. 17 Holm ferjeleie – oppstillingsplasser (Bindal) Dette prosjektet har en lang historie. Fylkeskommunen har gått bort fra de tidligere planene om å flytte ferjeleie for å få inn ei større ferje i sambandet Vennesund – Holm. Dette fordi det viser seg at ved å sette inn større ferjemateriell, vil det utløse behov for større endringer også på ferjeleie på Vennesund. Derfor ser fylkeskommunen det som mer hensiktsmessig å heller sette inn to ferjer i sambandet. Dette betyr at man ikke behøver å flytte ferjeleiet på Holm, men det må etableres bedre oppstillingsplasser, parkeringsplasser og servicebygg. Kostnadene er nedjustert fra forrige økonomiplan fra 60 til ca 41. mill. kr. På grunn av manglende bevilgninger foreslås det oppstart av byggeplan i slutten av denne økonomiperioden med kr 4 mill. kr i 2021 og utførelse i neste økonomiplanperiode"

Også på tabellen på side 102 framgår det at prosjektet utsettes.

Ordfører Britt Helstad mener trafikksituasjonen er farlig slik det er i dag, med en tidvis lang kø som passeres nært på av bilene som kommer av ferja. Foto: Hild Dagslott