Trenger areal fra marinaen

Brønnøysund båtforening eier ikke tomt på Gårdsøya, men har inngått en bruksrettsavtale med Brønnøy kommune på arealet de i dag disponerer. Avtalen har en varighet på 50 år og ble inngått i 2014. Båtforeningen betaler kommunen 100 (hundre) kroner per år for bruksretten. Deler av arealet Akvapartner ønsker å kjøpe fra kommunen griper inn i området som båtforeningen har bruksrettsavtale på. Kommunens administrasjon mener det er snakk om en justering av grensen mellom foreningens areal og Akvapartner på cirka 5 meter, og rådmannen har innstilt positivt til at Akvapartner får sin arealutvidelse med henvisning til punkt 5 i bruksrettsavtalen med båtforeningen. Punkt fem lyder som følger:

«I tilfelle annen aktivitet/planforhold i området gjør det tvingende nødvendig for Brønnøy kommune å innløse avtalen helt eller delvis på grunn av viktige samfunnsmessige hensyn, har Brønnøy kommune rett til å innløse avtalen. Innløsning/erstatning skal skje etter verditakst som er utført av takstnemnd utpekt av partene i fellesskap. Erstatning ved eventuell innløsning skal omfatte bygninger og faste installasjoner.»

Enstemmig vedtatt

Saken er behandlet både i driftsstyre I og formannskapet. I begge organer har rådmannens innstilling – altså at Akvapartner får kjøpe mer areal, inkludert området som i dag disponeres av båtforeningen – blitt enstemmig vedtatt.

Båtforeningen har imidlertid uttalt seg negativt til at Akvapartner får utvide sin tomt. Foreningen mener justeringen betyr at grensen mellom deres areal og Akvapartner flyttes minst 15 meter i sistnevntes favør, og viser til kartet som ble lagt til grunn for bruksrettsavtalen mellom foreningen og kommunen. Båtforeningen har i dag planer om å etablere cirka 30 parkeringsplasser øst for veien langs marinaen ved utfylling i deler av det aktuelle arealet. Dette vil ifølge båtforeningen ikke la seg gjøre hvis Akvapartner får sin utvidelse. Foreningen viser til bruksrettsavtalens punk 8, som sier at foreningen har «rett til å opparbeide egne parkeringsplasser øst for rekkverket». Det samme punktet slår fast at båtforeningens medlemmer ikke har lov til å parkere vest for veien.

Truer med søksmål

Brønnøysund båtforening har 152 båtplasser og 288 medlemmer og mener 15 parkeringsplasser blir for lite. Foto: Bård Pedersen

Brønnøysund båtforening er av den oppfatning at kommunen dermed bryter bruksrettsavtalen. Leder i båtforeningen Tor Berg er ikke nådig i sin beskrivelse av det som så langt er gjort i saken fra kommunens side.

– Dette er et overgrep mot en stor del av Brønnøys befolkning til fordel for privat næringsliv. Vi har 152 båtplasser og 288 medlemmer. Tar man med familie til medlemmer så berører dette rundt 10 prosent av kommunens befolkning. Jeg har vist saken til en advokat, og tilbakemeldingen vi får er at dette er et klart brudd på bruksrettsavtalen. Det er åpenbart at utvidelse av tomt for et selskap som leverer merder til oppdrettsbransjen ikke er et «viktig samfunnsmessig hensyn». Da vi diskuterte avtalen var vi enige om at samfunnsmessige hensyn gjelder offentlige behov, som for eksempel at ambulansebåten eller brannvesenet trenger areal. Her har både driftsstyre I og formannskapet vedtatt noe som er i strid med en bindende kontrakt kommunen har inngått. Det står tydelig i avtalen hva som skal skje hvis avtalen innløses, da skal en takstnemnd inn og vurderer verdier og erstatning, sier Berg, som er tydelig på at båtforeningen ikke vil godta en slik løsning.

– Hvis kommunestyret fatter samme vedtak som formannskapet og gir Akvapartner vår tomt og tar fra oss muligheten til å opparbeide parkeringsplasser, så går vi til søksmål mot kommunen.

Mangler parkeringsplasser

Ifølge Berg har båtforeningen i dag 15 parkeringsplasser tilgjengelig, noe han anser for å være altfor dårlig kapasitet.

– Dette har medført at mange parkerer på vestsiden der det egentlig ikke er lov å parkere. Hvis tomtene vest for veien blir solgt og noen etablerer seg der og setter opp gjerder, så blir vi stående i en situasjon der vi får krig om svært få plasser – spesielt på sommeren, mener Berg.

Kommunens saksbehandler Alf Harald Aune skriver i saksframlegget til politikere at parkeringsproblematikken kan løses ved at det etableres kantparkering mot veien på østsiden langs marinaen. Dette synes Tor Berg er en dårlig løsning.

– Ingen vil vel parkere rett ved veien med den trafikken som er her ute. Det er også slik at man da må lage en fryktelig svær fylling for noen få parkeringsplasser, og det er også høyspentledninger i området som vil gjøre dette vanskelig, sier Berg.

Skeptisk til flytebrygge

Båtforeningens leder er også svært skeptisk til flytebryggen Akvapartner planlegger å sette opp mot båtforeningen. Her blir det en klaring mellom båter og flytebrygge på 16 til 20 meter, og kommunen vil derfor kreve at Akvarpartner signerer en avtale på at ingen båter får legge til ved flytebrygga mot sør (mot båtforeningen) og at det blir hengt opp fendere for å sikre båttrafikken fra marinaen.

– Det skal gå greit for de som har god manøvreringsevne, men det er vel ingen som tror at det settes opp en flytebrygge uten at noen skal legge til der? Kommer det en 8 meter bred brønnbåt og legger til der, så er det ikke mange meter med klaring igjen til seilbåtene som ligger mot nord i marinaen. Da sitter de fast. Og hvem skal håndheve denne regelen, kommunen sier de skal gjøre det, men jeg tviler på at de sender ut noen hvis dette skjer, sier Berg.

Vil finne løsning

Ordfører Johnny Hanssen mener det må gå an å finne en løsning på saken slik at alle parter blir fornøyde. Foto: Simon Aldra

Ordfører Johnny Hanssen (Ap) sier han tar til etterretning at båtforeningen ikke er enige med kommunen og at det varsles søksmål.

– Jeg har snakket både med plansjef og saksbehandler, og vi mener med 16 meter klaring mellom innerste pir og flytebryggen gir gode muligheter for å manøvrere en båt. Og en fendervegg må da være tryggere å ha i andre enden enn en steinfylling slik det er i dag? Vi mener parkeringen også skal gå an å løse. Det er blant annet skissert kantparkering, og det må også gå an å løse parkering på andre siden av veien slik jeg ser det. Jeg ser det ikke slik at man skal ødelegge for noen her, sier Hanssen.

– Problemet her er som det alltid har vært at det ikke er satt av tilstrekkelig parkeringsareal til båtforeningen. Her mener jeg at partene må greie å finne en løsning sammen, ikke sende brev til hverandre og true med søksmål, sier ordføreren.

Han sier båtforeningen er velkommen til å sette seg ned med både ordfører og administrasjon for å finne en løsning.

– Bruker feil kart

Alf Harald Aune er saksbehandler for kommunen. Foto: Bård Pedersen

Saksbehandler Alf Harald Aune hos kommunen mener båtforeningen bruker et kart som er misvisende.

– De tolker i alle fall annerledes enn vi gjør. Vi har brukt de offisielle kartene, med flyfoto, når vi har satt opp grensene her. Når jeg ser et kart foran meg, som er målbart, så bruker jeg målestav for å finne fram til de korrekte avstandene – ikke noe som står med liten skrift på kartet. Fyllingsfoten er ikke der den vises på kartet båtforeningen henviser til, sier Aune.

Han mener også at båtforeningens plan om å etablere 30 parkeringsplasser øst for veien, nord for piren som er nærmest Akvapartner, er i overkant optimistisk.

– De har tegnet dette inn på et kart, men ikke hvordan de tenker å merke opp disse plassene. Det legges opp til skråparkering, og det er ikke noe kommunen ønsker fordi det ikke er trafikksikkert. Vi ønsker ikke rygging inn på denne veien. Men selv med skråparkering tror jeg ikke de kommer i nærheten av 30 plasser på dette arealet. Vi mener de i stedet kan etablere 16 plasser på østsiden av veien med kantparkering. I tillegg har de også mulighet for å fylle ut nordover og lage parkeringsplasser hvis de samarbeider med Akvapartner, sier Aune.

Slik ser kommunens administrasjon for seg at Akvapartners søknad kan imøtekommes. Her er det skissert at grensen mot båtforeningen flyttes med cirka 5 meter. Ifølge båtforeningen er den hvite linjen merket "cirka eksisterende grense" imidlertid allerede flyttet 10-15 meter for langt sør, i Akvapartners favør.
Slik ser Akvapartner for seg en utfylling mot sør og flytebrygge mot sør og øst. Området mellom flytebryggen og Akvapartners landareal skal etter planen brukes til uttesting av patenter.

Ikke regulert for parkering

– Er det ikke mulig å legge til rette for at båtforeningen kan få noen parkeringsplasser på vestsiden av veien der det i dag er null aktivitet?

– Det er ikke regulert for det, Gårdsøya er fortrinnsvis satt av til havn og industriformål.

– Hvem skal håndheve at en eventuell avtale om at flytebryggen mot båtforeningen ikke skal brukes av båter?

– Jeg vil ikke spekulere i det, men Akvapartner har sagt at de vil etablere flytebrygge for å få et sjøareal mellom flytebryggen og egen tomt for å teste ulike merdepatenter. Det er altså ikke en flytebrygge som skal benyttes til båter, slik vi har forstått det, sier Aune.

Kommunestyret behandler saken på onsdag.