Klokken 20.20 mandag kveld ble redningsskøyta "UNI Helgeland" oppringt av en havarist som hadde framdriftsproblemer ved Tjøtta.

- Det dreide seg om et 50 meter langt skip, så det var ikke bare-bare å dra på, fastslår Per Kåre Hatten, båtfører på "UNI Helgeland", som var med på nattens aksjon.

Tok sjarmetappen

Hovedredningssentralen Nord-Norge ble kontaktet, slik at de kunne vurdere hvilke ressurser som var i nærheten. Kystvakten ble sendt til stedet, men også "UNI Helgeland" ble bedt om å rykke ut og bidra. Kystvakten slepte havaristen inn til Sandnessjøen.

- Det var trangt farvann, men vindretningen var gunstig. Vi ble med slepet helt inn til Sandnessjøen, forteller Hatten.

- I havna var det litt trangt, så vi overtok slepet etter Kystvakten, tok "finslepingen" og fikk skipet inn til land.

- Har dere slept noe større?

- Det har jeg ikke oversikt over, men det kan ikke være langt unna, sier Hatten, som var hjemme igjen i femtiden i natt.

- Vi fikk gode tilbakemeldinger fra Hovedredningssentralen. Dette var godt teamwork, fastslår han.

634 tonn

Redningsleder Sten-Rune Nikolaisen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge forteller til BAnett at det var "Hordafor III" som hadde problemer med motoren.  Skipet er 50 meter langt og er oppført med 634 bruttotonn.

- Kystvaktskipet "Barentshav" satte slepet rundt klokken 22.30. Det meldes om godt samarbeid med "UNI Helgeland", så dette gikk bare godt, oppsummerer han fra nattens logg.