3. januar er dørene stengt på Ritz Bistro, og det er dessverre for godt.  Aleksandra Czesula, som har drevet serveringsstedet sammen med ektemannen Olivier Roussell de siste årene, forteller at de i samråd med regnskapsfører og banken har gått den tunge veien til skifteretten og meldt oppbud for Ritz Kafé AS.

- Det var vanskelig for oss, men vi måtte slå oss konkurs, forteller hun.

Prøvde med bistro

- 2017 var et vanskelig år for kafédriften, og vi begynte for sent med bistro. Da rakk vi ikke å snu det. Bistroen har gått bra, men ikke så bra at den reddet året.

Ekteparet med to barn drev Persplassen i Hommelstø før de overtok tradisjonsrike Ritz i mars 2013.

- Det har vært mye jobb for oss. Vi overtok et sted med underskudd, og det var en stor feil - men det var en veldig god og lærerik erfaring. Nå skal inventaret selges. Kanskje kan en ny driver få en ny og rimeligere start, sier Aleksandra Czula, som sender en stor takk til alle kundene paret har hatt gleden av å ta imot i fem år i Storgata.

Røde tall i 2016

Ritz Kafé AS har hatt følgende driftsresultat de siste årene:

2014:  - 38.000 kroner i driftsresultat, med 2,24 millioner kroner i omsetning.

2015:  117.000 kroner i driftsresultat, med 2,27 millioner kroner i omsetning.

2016:   - 39.000 i driftsresultat , med 2,59 millioner kroner i omsetning