Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) vil legge ned Sauren-ferja, og han har så langt ikke latt seg overbevise av argumentasjonen fra Sør-Helgeland om at det er lite å spare på dette.

Men torsdag 14. desember kommer Eggesvik til Brønnøysund for å ha dialog med lokale politikere om saken. Da skal han få bli med på befaring til Sauren for å se på området det gjelder.

Dette kom fram da formannskapspolitikerne tirsdag ble orientert om Sør-Helgeland regionråds vedtak i saken om hurtigbåt- og ferjekutt:

"Uttalelse

Sør Helgeland Regionråd stiller seg uforstående til saksbehandlingen om

nedleggingen av hurtigbåt- og fergeruter.

• Sør Helgeland Regionråd stiller seg uforstående til saksbehandlingen og beslutningen i  Fylkestinget om å legge ned ferjesambandet Brønnøysund – Sauren. Sambandet er det billigste ferjesambandet i fylket, og beslutningen om nedleggelse er gjort uten at det foreligger noen beregninger eller dokumentasjon på innsparing. Tvert imot viser våre beregninger at løsningen Fylkestinget har vedtatt vil medføre behov for betydelige investeringer i kaianlegg og økte kostnader for Fylkeskommunen. I tillegg vil løsningen ramme beboerne og næringslivet på Torgnesøyene på en dramatisk måte, samtidig som tilbudet til Vega og Ylvingen vil svekkes. I sommermånedene vil det heller ikke praktisk være gjennomførbart pga. kapasitetsproblemer. Dette skjer samtidig som reiseliv er et satsingsområde i regionen.

• Regionrådet vil derfor be Nordland Fylke finne en løsning som sikrer at MF Torget fortsatt går mellom Brønnøysund og Sauren, og at hurtigbåttilbudet til Ylvingen og Vega opprettholdes.

• Subsidiært må sambandet Brønnøysund – Sauren opprettholdes som i dag inntil man har utredet og fått dokumentert alle fakta vedr. innbyggere, konsekvenser , kostnader til drift og behov for investeringer. Dvs. at gjennomføringen av vedtaket om nedleggelse utsettes til alt dette er klart.

• Utredningsarbeidet bør være fyldestgjørende;

o Gjennomgang av fakta mht. beboere, næringsliv, brukere av sambandet etc.

o Konsekvensvurdering av et bortfall av ferga, og effekten av fylkestingets vedtak både for Torgnesøyene, Ylvingen og Vega

o Dokumentasjon av kostnader, dette gjelder både;

Løpende drift

Investeringer i kai til hurtigbåt (inkl. også tomtegrunn og mulig plassering?)

Investering i oppgradering av fergekaier.

Skoletransport av skoleelever på Ylvingen (buss på Ylvingen tur/retur fergekai)

• Regionrådet stiller også spørsmål ved saksbehandling og høringsrutiner vedrørende

vedtak om reduksjon av anløp til mellomsteder i ferjesambandet Tjøtta – Forvik, og nedleggelse av anløpssteder i hurtigbåtsambandet Forvik - Vistensteder - Tjøtta - Husvika.

Når det gjelder nevnte ferjesamband, er det gjennom omfattende korrespondanse med fylkeskommune og vegvesen bragt på det rene at det her har foregått - og fortsatt forekommer - betydelig feil - og underbillettering til mellomsteder. Som påpekt tidligere legges da feil statistikk til grunn, og vedtak om reduksjon i anløp fattes på feil tallgrunnlag. Vi forventer en oppklaring og gjennomgang av det faktiske trafikkgrunnlaget før eventuelle endringer igangsettes.

I nevnte hurtigbåtsamband har vi i prosessen med «nytt samferdselskart» blitt forespeilet kutt av to anløp, Husvika og Grytåga, noe vi har forsøkt å begrunne er en uklok løsning. I saksframlegget sto disse to fortsatt på kuttlista, i tillegg til 5 anløpssteder til som overhodet ikke har vært nevnt i innspills- og høringsprosessen.

Til tross for innspill om å endre ordlyd, ble vedtaket som foreslått. Det foreligger ingen alternative løsninger eller kostnadsberegninger, og kommunene har ikke på forhånd blitt tatt med på råd om hvordan man skal løse transportbehovet. Berørte

kommuner har sendt inn alternativt ruteforslag, og regionrådet ber om at dette implementeres. Dersom ordlyden i vedtak FT 143/2017 er til hinder for gjennomføring, bør nytt vedtak kunne fattes.

• For Bindal er det foreslått endringer på hurtigbåt.

Ett at kriteriene for opprettholdelse av båt tilbudet, er næringslivets behov. Det er forslag på å legge ned ruta til Harangsfjord på tirsdag og lørdag. Dette rimer dårlig i forhold til kriteriene da melketransport faller på disse dagene.

Det er også forslag på å ta bort pendlerruta mellom Bindalseidet og Terråk. Dette medfører at fastboende på Øksningøy, som benytter samme pendlerrute, ikke kommer seg på jobb før med skoleruta. Konsekvensen er at arbeidspendlere kommer 2 - 2 1/2 time for seint på jobb og på den måten ikke kan jobbe full stilling.

Dette er den ruta som har desidert mest reisende hele året.

Begrunnelse for nedlegging av ruta er at det er fastlandsforbindelse mellom Terråk og Bindalseidet.

Hvor er samfunnsansvaret og miljøaspektet i dette forslaget, når titalls mennesker blir henvist til å kjøre bil 8 - 9 mil pr dag.

Sør-Helgeland Regionråd kan ikke akseptere kuttene i nevnte ruter."

I juni fikk Svein Eggesvik se veiene på Sør-Helgeland ved selvsyn. Nå forberedes en Sauren-utflukt. Foto: Jøran Horn