Stig Høyvik er leder for karrieresenteret i Brønnøy, tidligere politiker i kommunen og styreleder i SHMIL. Under forrige næringslivslunsj i Brønnøy næringsforum presenterte han SHMILs virksomhet og pekte på en del utfordringer. Høyvik oppfordret blant annet politikerne til å prioritere utbedring av Tosenveien høyere, for å gi bedre trafikkavvikling mellom Sør-Helgeland og E6.

Støtter Margit Steinholt-utspill

Han pekte også på trafikk mellom Brønnøysund og Sandnessjøen og la fram et forslag om å skjære ned antall busser mellom de to byene for i stedet å opprette et daglig hurtigbåttilbud. Høyvik har merket seg uttalelsene fra gynekolog Margit Steinholt i Brønnøysunds Avis fredag og er helt enig med legen.

- Jeg ønsker å støtte gynekologen. De som faktisk pendler etter veien her gir her et ansikt, erfaringer og kompetanse til å si at de kaster bort tid på å reise. Det er sløsing, sier Høyvik.

Mener brønnøypolitikerne har skylda

Høyvik mener riktig adressat for problemstillingen først og fremst er lokale politikere.

- Jeg håper at noen våkner og begynner å se på prioriteringene som gjøres i Brønnøy. Det er ikke formålstjenlig å sette opp 10-12 punkter på en liste til fylket over ting man ønsker gjort som slår hverandre i hjel. Årsaken til at vi ikke har fått ny rundkjøring på Salhus er at kommunen roter med en ny innfartsåre. Det blir aldri kortere reisetid til Sandnessjøen så lenge man støtter en tverrgående hurtigbåt i stedet for en som er langsgående, sier Høyvik.

Han viser også til brønnøypolitikernes støtte til fastlandsforbindelse mellom Brønnøy og Vevelstad. Den tidligere formannskapspolitikeren peker også blant annet på at det i dag går fem busser mellom Sandnessjøen og Brønnøysund per dag. I tillegg går Helseekspressen.

- Få nå tre av de fem bussene og passasjerene som bruker dem over på en hurtigbåt. 90 prosent av dem skal rett til Sandnessjøen på sykehus, jobb eller annet. Da er det belastende å reise 3 timer og 16 minutter med buss, når man i stedet kan gjøre det på en time med båt, mener Høyvik.

- Jeg synes dagens politiske ledelse er tafatt. De bør se at det går an å komme seg til Sandnessjøen hvis man ofrer noe annet, legger han til.

Høyvik viser også til ordfører Johnny Hanssens uttalelser i et kommunestyremøte i desember i fjor. Hanssen ble spurt om hurtigbåt var et alternativ, og svarte da at hurtigbåt "er for dyrt".

- Jeg lurer på om ordføreren vet hva det koster at gynekologer og andre bruker åtte timer av en arbeidsdag på å reise i Tjøttabassenget. Brønnøy kommune prioriterer jo egentlig ned reisetiden til sykehuset med sine prioriteringer av Tjøtta-steder og tverrgående hurtigbåter foran langsgående.

- Jobber med det

Ordfører Johnny Hanssen sier han totalt sett er enig med Stig Høyvik.

- Og når det gjelder Margit Steinholt, så er vi enige om at det er lang vei å reise. Jeg tar dette på alvor, men Steinholt må også se dette fra den andre siden. Disse legene har faktisk et yrke der de skal levere tjenester til folk slik at de lipper å reise. Det går bort mange kroner på dette, det er dårlig samfunnsøkonomi. Hun bør ta hele regnskapet for samfunnet i betraktning, sier ordføreren.

Ordføreren ønsker også bedre kommunikasjon mellom byene. Hanssen mener imidlertid at Høyvik tar feil om brønnøypolitikernes innsats.

- Vi har jobbet med dette i mange år. Spesielt i forhold til arbeidet med Vegvesenets konseptutvalg-rapport (KVU) så hadde vi kortere reisetid mellom Brønnøysund og Sandnessjøen som prioritet nummer én. Det Stig legger fram er helt i tråd med ønskene til ordførerne på Sør-Helgeland. Vi må få en bedre utnyttelse av samferdselskronene. Jeg synes heller ikke det er rasjonelt at busser går side om side. Det er absolutt noe vi jobber med, sier Hanssen.

Ordføreren understreker også at hans kommentar om at hurtigbåter er kostbart var basert på tilbakemeldingene kommunen har fått fra Nordland fylkeskommune.

- Jeg viste til at vi de siste fire årene i arbeidet med KVU og samferdsel generelt har vært nødt til å velge bort noe for å i det hele tatt å tenke på å få andre løsninger. Hurtigbåt er veldig dyrt i forhold til ferje og busser, og ifølge fylket skyldes dette drivstoffkostnader. Det er noe vi vet det er vanskelig å få gjennomslag for, sier Hanssen.

Har foreslått alternative løsninger

Politikerne lokalt har kommet med løsningsforslag, ifølge Hanssen.

- Da ser vi på en løsning der man tar vekk noe, for å få et bedre totaltilbud. Vi har jobbet blant ordførerne på Sør-Helgeland sammen med Alstahaug og Helgeland regionråd om å få til en bedre reisevei på sjøsiden. Vi la fram vårt forslag i møte med posisjon og opposisjon på fylket 11. juni. Denne løsningen innebærer at vi tar bort deler av tilbudet vi har på hurtigbåt på Ytre-Helgeland, altså båten som går fra Vega via Herøy til Sandnessjøen, og bussløsninger, slik at man i stedet kunne ta hurtigbåten fra Brønnøysund direkte til Sandnessjøen daglig, med retur på ettermiddagen. Det vil kunne ordne opp i problematikken. Men skal man få dette til, så må anbud som allerede ligger ute omrokeres. Fylkespolitikerne syntes dette var veldig spennende og lovet å følge det opp. Det er imidlertid ikke tvil om at det utløser mye arbeid, siden det allerede ligger ute anbud, sier Hanssen.

- Hva med brua til Vevelstad, er dette den beste løsningen for regionen?

- Den mest effektive løsningen er fastlandsforbindelse til Vevelstad. Det er bedre på langt sikt enn å betale dyrt for ferjer. Vi synes totalt sett at man kaster bort penger på ferjeløsninger.

- Hva med en direkteferje mellom Horn og Tjøtta?

- På kort sikt er det mye bedre å sette inn ferjer som er mer effektive, men i det lange løp blir dette dyrt. KVU-arbeidet konkluderte med at direkteferje Horn-Tjøtta gir færre avganger, at det blir dyrt og at det krever nye og større ferjer som blir svært kostbare, sier Hanssen.

Vil ha bedre flydekning på Helgeland

Han mener flytilbudet er meget utfordrende slik det er i dag.

- At vi ikke har flyforbindelse innad på Helgeland er veldig tungrodd for oss. Vi trenger en flyforbindelse med Sandnessjøen. Det har også satt oss veldig tilbake, sier Hanssen.

Under et møte mellom ordførerne på Helgeland tirsdag skisserte Hanssen et alternativt forslag til dagens FOT-ruter mellom Trondheim/Bodø og Helgeland som gir flere forbindelser innad på Helgeland.

- Vi må legge press på departementet for å få ordnet opp i FOT-rutene, for vi trenger flyforbindelser, sier Hansen.

Ordføreren har også en kommentar til Stig Høyviks innlegg under næringslivslunsjen.

- Han agerer der som styreleder i SHMIL. Der savnet jeg at SHMIL, som er deleid av Brønnøy kommune, ikke spiller inn sine behov på transportsiden direkte til kommunen på et tidligere tidspunkt. Vi har snakket om dette i regionrådet, ingen av de andre kommunene har fått tilbakemeldinger fra sjåfører på næringssiden. Vi er avhengige av bedre tilbakemeldinger hvis ting skal bli gjort, sier Hanssen.

Han svarer også om rundkjøringen på Salhus.

- Denne har vi prioritert over mange år. Kostnaden er så høy at vi har hatt vanskeligheter med å få gjennomslag hos fylket. Vi har ventet på mange ting i Brønnøysund. Registerbygget blant annet. Dette vil ha stor betydning for hvor trykket kommer på trafikksiden i framtiden. Jeg tror vi snart har flere svar på hvordan trafikkflyten blir, og da vil det også bli lettere å realisere slike prosjekter.

Gynekologen fikk refs fra talerstolen

Under kommunestyremøtet i Brønnøy sist onsdag fikk gynekolog Margit Steinholt også respons fra Venstre, nærmere bestemt fra representant Per Martin Orvik.

- Den kronglete veien gjelder for alle pasientene også. Men jeg vet ikke om fire timer, slik hun legger det fram, er helt riktig. Det får stå som et vitnesbyrd til hennes kjøreferdigheter. Steinholt kan ta Hurtigruten i stedet. Dette er en hverdag som alle som bor på Sør-Helgeland må forholde seg til, som alle her kjenner til. Vi antar ikke en reiselengde. Vi vet at det tar tre timer og et kvarter mellom Brønnøysund og Sandnessjøen, sa Orvik.