Lufthavnsjef Glenn-Robert Johnsen har ikke alle detaljer ennå, men bekrefter at aktiviteten øker i november.

—Fram til nå i år har det vært nok med ett CHC-helikopter stasjonert her. Det har tatt seg av trafikken til Norne og Skarv, i tillegg til en del andre flyginger.

Aberdeen-fly?

Johnsen ser på listene at aktiviteten øker kraftig neste måned.

—Med en slik økning må det flere helikoptre til. Slik det ser ut nå vil det i november være tre helikopter-flighter mandager, fem på tirsdager og onsdager og fire på torsdager og fredager. Fram til nå i år har det vært 1,5 flighter i snitt per dag.

Helikoptrene skal betjene riggene West Phoenix, Transocean Spitsbergen og Songa Enabler, i tillegg til Norne og Skarv.

Transocean Spitsbergen skal produksjonsbore på Aasta Hansteen-feltet. Statopil-pressetalsmann Eskil Eriksen sier det starter på slutten av året.

Etter det Brønnøysunds Avis erfarer undersøker en aktør også muligheten for ukentlige direkteflyginger mellom Aberdeen og Brønnøysund.

—Vi er blitt spurt om vi kan takle det. Det kan vi, sier Glenn-Robert Johnsen.

Ett helikopter til

«West Phoenix» skal bore letebrønnen Balderbrå for selskapet Wintershall sør for Aasta Hansteen-feltet.

CHC Helikopter Service bekrefter at de i tiden fremover øker aktiviteten fra sin base i Brønnøysund.

—I månedsskiftet flytter vi et ekstra helikopter til Brønnøysund, og i midten av november starter vi flyvninger til Balderbrå, sier Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service.

Balderbrå-flygingene er ventet å pågå i 30–50 dager. Wintershall Norge er operatør feltet.

CHC Helikopter Service melder om økt etterspørsel etter helikopterkapasitet knyttet til operasjoner i Norskehavet.

—I november utvider våre eksisterende kunder sitt flyprogram i Brønnøysund, og det vil også etableres en ambulansetjeneste (medevac) i tilknytning til basen i Brønnøysund. Medevac innebærer at ett helikopter står i beredskap 24/7 på basen i Brønnøysund, forklarer Roland.

Full fart på Skarv

"Songa Enabler" ligger på Skarvfeltet nå for å reparere to brønner som har vært stengt siden i sommer.

Riggen «Songa Enabler» kom til Skarvfeltet i forrige uke. Fartøyet skal reparere to brønner som måtte stenges ned i sommer.

—Vi beregner 40–60 dagers aktivitetsperiode, opplyser pressetalsmann Ole-Johan Faret hos Aker BP

Det medfører fire helikopterflyginger i uken. Med en kapasitet på 19 passasjerer per flyging gir det et solid pluss på passasjersiden for Brønnøysund lufthavn.

—Dette er ett av mange eksempler på midlertidige aktiviteter som foregår. Summen av disse gir totalt sett en betydelig aktivitet og mange ringvirkninger, sier Faret.

"Deepsea Stavanger" skal etter planen til Skarvfeltet i februar.

Hvis alt går som planlagt for «Songa Enabler» kan produksjonen snart åpnes igjen fra de to brønnene som har vært stengt. Det gir Aker BP muligheten til å nå sine produksjonsmål for året.

—Vi har hatt en fenomenal produksjon fra Skarv de siste årene. Vi produserte over plan i 1. halvår, men meldte i forrige uke om en liten nedgang i produksjonen fra Skarv i tredje kvartal som følge av at disse to brønnene ble stengt ned. Sammen med øvrige partnere på Skarv har vi snudd oss fort rundt for å få denne riggen på plass slik at vi kunne få produksjonen opp igjen. Aker BP har mål om å ta igjen etterslepet når brønnene åpnes igjen om en drøy måned.

I februar planlegger Aker BP å få enda en ny rigg inn på Skarv-feltet.

—Vi har leid inn «Deepsea Stavanger». Den skal gjennomføre en jobb som vil pågå i cirka tre måneder, og der er det også planlagt fire flighter til og fra Brønnøysund per uke, sier Faret