Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet, reagerer positivt på invitten fra fylkesråd Svein Eggesvik i Helgelands Blad, onsdag, om å få i gang samtaler om ruteforbedringer på kortbaneflyplassene på Helgeland, skriver Helgelands Blad.

– Vi mener det er positivt at Nordland fylkeskommune og Widerøe har satt seg ned sammen for å se på mulige forbedringer av flytilbudet mellom Helgeland og Bodø.

– Vi kjenner ikke til hva fylkeskommunen har vurdert å bidra med i en mulig løsning som fylkesråden viser til, og vi vil derfor ta initiativ til et møte med Widerøe og fylkeskommunen, sier Tom Cato Karlsen.

Ruteopplegget til Widerøe er en følge av nytt anbud, og kontrakt med staten, som trådte i kraft fra 1. april i år. En følge er halvert antall flyanløp på Stokka og i Brønnøysund. Både Mosjøen og Mo i Rana har også fått færre daglige avganger.

Lovverket

Fagdirektør Morten Foss i Samferdselsdepartementet understreker at lovverket legger føringer for hva man kan gjøre av endringer etter inngått kontrakt.

– Har staten anledning til å bidra med økte bevilgninger til FOT-ruter, nå som ny kontrakt er inngått etter gjennomført anbudsrunde?

– Utgangspunktet er at man ikke kan endre på de forpliktelsene flyselskapet har påtatt seg etter anbudsavtalen eller den kompensasjonen staten betaler, sier Foss.

– Dette er en konsekvens av at vi plikter å tildele kontrakten etter en anbudsprosess, der den beste til slutt vinner. Hvis man betaler ut ekstra penger etterpå, vil det lett få preg av offentlig støtte.

Foss understreker at tilfeller som kan defineres som «mindre vesentlige endringer» i inngåtte avtaler kan vurderes. Hvor grensen går, er vanskelig å si entydig.

– Men det er et klart utgangspunkt at man skal respektere inngåtte avtaler.

– Er det EØS-avtalen eller nasjonalt lovverk som regulerer slike anbudsspørsmål?

– Disse anskaffelsene reguleres først og fremst av EØS-regler. Innkjøp av flyreiser er ikke omfattet av de generelle reglene for offentlige anskaffelser, men reguleres i et særskilt, og mindre detaljert forordning i EØS-avtalen. Men fordi denne må anvendes i lys av helt overordnede prinsippene i EØS-avtalen, trenger ikke forskjellen bli så stor, sier Morten Foss til Helgelands Blad.

Ser muligheter

Fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp) ser likevel muligheter til å diskutere endringer som ikke kommer i konflikt med lovverket.

– FOT-rutene (tilskuddsruter på kortbanenettet, red. anm.) er i dag Statens ansvar, og sånn sett et forhold mellom Staten og den som har fått anbudet.

– Mulighetene ligger i det som Morten Foss definerer som «mindre vesentlige endringer» i inngåtte avtaler. Her vil det trolig kunne være en løsning.

– Vi vil imøtekomme et møte for å bidra til å få til et bedre flytilbud fra Helgeland og nordover, sier Eggesvik til Helgelands Blad.