Helgeland Bakeri gjennomfører i disse dager jobbintervjuer for å kunne ansette inntil fem personer i et nytt bakeriutsalg i Rødligården.

– Vi har skrevet kontrakt og søkt om serveringsbevilgning. Målet vårt er å åpne i midten av september, forteller gründer og markedsansvarlig for Bodø Bakeri og Helgeland Bakeri, Bjarne Mosås.

Fraktes fra Mosjøen

Selve bakeriet vi være i Mosjøen. Fra dette bakeriet kjøres det ut bakervarer til utsalgsstedene på Mo i Rana, i Mosjøen, Sandnessjøen og snart også Brønnøysund. Han mener et bakeri i full skala i Brønnøysund ikke ville vært drivverdig.

– Det fungerer veldig greit de andre stedene og jeg tror ikke folk bryr seg om hvor det er produsert. I Sandnessjøen har det vært helt texas siden vi startet opp bakeriutsalget på Skansen i april, forteller Mosås.

Det er brønnøyværingen Hege Stefansen som har overtatt som daglig leder i bedriften Mosås grunnla for åtte år siden. Nå har bedriften vokst til å ha 110 ansatte når avdelingen i Brønnøysund er åpnet.

Tøft for Rustikk

Rustikk startet opp med bakeri i Meierigården og med kaféutsalg ved Havnesenteret 1. desember. Daglig leder Kai Stian Solvold har hatt mye å gjøre.

– Det har vært hektisk og det har vært bra trekk i kafeen og omsetningen der ligger på budsjett. Her går det mest i påsmurt lunsj, espressokaffe og kaker, forteller Solvold.

– Hvordan går det med bakeridriften?

– Vi hadde håpet at håndbakte surdeigsbrød skulle åpne for levering til dagligvaren, men vi lærte tidlig at en større aktør har for godt rotfeste til at butikkene tar sjansen på å ta en mindre aktør inn i brødhyllene. Det synes vi er veldig synd. For jeg mener vi har veldig gode produkter som ikke når ut til befolkningen i Brønnøysund, sier Solvold.

Den større aktøren han sikter til er Bakeriet Mo i Rana AS som holder til på Salhus. Solvold sier dette gir dem en utfordring økonomisk.

– Vi må ha en omstilling der vi flytter folk over fra produksjon til kafeen i første omgang. Noen av våre ansatte slutter av naturlige årsaker. Som for eksempel skolegang.

– Hva mener du om at det skal etableres et nytt bakeriutsalg i byen?

– Konkurransen er allerede tøff i Brønnøysund på kafé- og bakeridrift, så jeg tror nok noen kommer for kort til slutt dessverre. Jeg håper brønnøyværingene verner rundt om sine lokale bedrifter. Det er helt avgjørende for vår fremtid, mener Kai Stian Solvold.

Rustikk åpnet 1. desember ved Havnesenteret. Kafedriften har gått godt, men bakeriet har ikke lyktes så langt i å få en avtale om leveranse til dagligvarebutikkene. Foto: Arne Olsen

Sunt med konkurranse

Bakeriet Mo i Rana driver bakeri i Brønnøysund. Det samme gjør de i Bodø og på Mo i Rana. Driftssjef Gunnar Kalstad har ikke noe imot konkurranse i Brønnøysund.

– Vi har drevet bakeri i Brønnøysund helt siden Nielsen (Karl Otto Nielsen, red. anm.) solgte Brønnøy Brød til oss. At det kommer enda en ny konkurrent blir selvfølgelig noe vi alle vil merke, men som vi tar som en utfordring. Vi har drevet i denne bransjen så lenge at vi har strategi og plan for hvordan vi skal møte konkurranse. Konkurranse er sunt og skjerper oss ytterlige, mener Kalstad.

Han bekrefter at Bakeriet har avtale med dagligvarekjedene i Brønnøysund, men vi ikke offentliggjøre varigheten på disse avtalene. Samlet omsetning for Bakeriet i de tre byene var i 2016 136,7 millioner kroner og med et resultat før skatt på 10,7 millioner.

Bakeriet ønsker en ny konkurrent velkommen til Brønnøysund. Foto: Bente Milde

Satser på kvalitet

Helgeland Bakeri jobber i likhet med Rustikk for å få sine varer inn i butikkhyllene i dagligvarebutikkene i Brønnøysund. Mosås har erfart at dette er noe som tar tid.

– Først må vi være operative og vise hva vi kan. Vi selger ganske store mengder brød gjennom utsalgene våre og det virker som om folk setter pris på et godt brød. Men det er hardt å være liten og lokal i kjedemarkedet. Det er Bakeriet som er storlokomotivet. De har et system som funker og de sitter med lisensavtaler. Vi vil ikke være så store på brød som Bakeriet. Vår profil er at vi skal være i kontakt med kundene. Folkene i kassen skal kunne fortelle hva brødet er laget av. Det er ikke formålstjenlig å være størst, men å være god, konkluderer Mosås.

I bakeriutsalget vil det også være kafé med om lag 40 sitteplasser.

– Her vil vi ha alt vi har i alle våre andre utslag med bakervarer, kaker og konditorvarer. Vi gleder oss til å åpne og vi er spente på hva folket i Brønnøy sier, avslutter Bjarne Mosås.