Ifølge driftssjef Jarle Rodahl i Torghatten Trafikkselskap skal selskapets nye hybridferje lade om natten på Tjøtta. Dette er imidlertid ikke klart ennå.

- Vi jobber sammen med Helgeland kraft for å få til nattlading så raskt som mulig på Tjøtta. Dette vil fylle opp batteriene om natten, sier Rodahl.

Dermed må ferja gå utelukkende på diesel i starten.

- Foreløpig finnes det dessverre ikke biodiesel tilgjengelig på Sør-Helgeland i den størrelsesorden vi har behov for, forklarer han.

- Hva koster en slik ladestasjon, og er det TTS som tar denne regningen?

- Investeringen kommer på i underkant av 1 million kroner. Det er en kostnad Torghatten Trafikkselskap tar. Vi anser dette som viktig, da vi ser at strøm vil være en viktig energikilde for ferjer fremover, som igjen vil redusere utslipp av miljøgasser ytterligere, sier Rodahl.

Tirsdag kveld ville ikke driftssjefen gi en eksakt dato for når Hornstind settes i drift i Tjøttabassenget, men etter det BAnett kjenner til vil dette skje torsdag eller fredag i denne uka.