Kommunestyret i Sømna er tirsdag samlet for budsjettbehandling, hvor kommunens skolestruktur er den heteste poteten. På bordet har kommunestyrerepresentanene nå fått enda en ny skoleuttalelse. Denne gangen fra Utdanningsforbundet ved Vik skole, som går imot Utdanningsforbundet ved Berg skole.

Det var 15. desember i år at Utdanningsklubbens avdeling på Berg skole i leserinnlegg i BA gikk inn for fådelt skole (aldersblandete klasser red.anm.) , og argumenterte for at dette ville være en gunstig måte å løse skolesituasjonen i Sømna på.

Vik vil ha frihet til å velge

Men det synes ikke lærerne på Vik.

- Lærerne ved Vik skole ønsker frihet til å dele elevene inn i læringsgrupper/klasser ut fra pedagogiske vurderinger. Vi ønsker ikke at barnetrinnet fådeles ut fra en økonomisk nødvendighet, skriver Eli Kolsvik Garaas, Simen Garaas og Signe Wågan Rørmark i klubbstyret for Utdanningsforbundet ved Vik skole.

Klubbstyret skriver at de i utgangspunktet ikke tenkte å uttale seg, men at situasjonen har endret seg den siste uken, og klubben har derfor behov for å uttale seg for å gjøre de politiske partiene og kommunestyrerepresentantene kjent med klubbens syn på fådelt skole.  I fådelt skole slås klassetrinn sammen, slik som foreksempel 1.-2.klasse i samme rom eller 2.-3.klasse i samme rom.

Har prøvd løsningen

Lærerkollegene på Vik anerkjenner at elever ved fådelte skoler presterer like godt som elever ved fulldelte skoler. Men vil likevel ikke støtte aldersblandete klasser hvor to klassetrinn er slått sammen.

- Vik skole har erfaring med fådelt skole fra 2007-2010, og den er ikke positiv. Vi hadde opptil 22 elever fordelt over to årstrinn, og elevtallet var uforutsigbart fra år til år. Vi fikk ikke tid til å bli kjent med eleven og bygge de relasjonene som er grunnleggende for læring og trivsel. Oppfølging av den enkelte elev over tid er svært viktig for å kunne avdekke vansker og sette inn riktige tiltak så tidlig som mulig. Dette blir vanskeliggjort med stadige skifter, argumenterer klubbstyret.  De mener også at det ikke er noen selvfølge at det blir innsparinger med slik klassesammenslåing.

Utdanningsforbundet ved Berg skole anbefaler fådelt løsning. Foto: Bente Milde