Johnsen har sendt følgende tekst til BAnett etter folkemøtet på Kred tirsdag kveld.

Jeg refererte til at Audhild Bang i sitt innlegg sa at svært lite, omlag ingenting har skjedd innenfor reiseliv de siste 10 årene. I tidligere møter har hun fortalt at spørreundersøkelser som Kystriksveien gjennomførte siste sesong viste at turistene ikke så behov for å overnatte i Brønnøysund – da det ikke skjer noe her. Og det er altså situasjonen etter at det offentlige har lønnet personer i 35 år for å arbeide med reiselivsutvikling i regionen gjennom diverse reiselivslag..

Jeg viste videre til at folketallet i Norge har gått opp med omlag 40% siden 1970, mens det på Helgeland er gått ned med omlag 8% i samme periode. At folketallet nå går ned i Brønnøy og at barnekullene er kraftig redusert i løpet av noen år – at vi Brønnøysund sentrumsområde nå faktisk har en demografisk utvikling som ligner på det vi hadde i Tosbotn og indre deler av Velfjord for 40 - 50 år siden, og at det nå er behov for å tenke nytt i regionen for å få til utvikling.

I den sammenhengen er det et prosjekt som teller mer en noe annet – oppgradering av Brønnøysund lufthavn. Til tross for at analyser viser Brønnøysund lufthavn kan oppgraderes til å kunne betjene fly som er egnet i reiselivsammenheng for en kostnad som tilsvarer omlag 6% av kostnadene for den planlagte flyplassen i Mo i Rana, er det et ikke-tema blant politikerne i regionen. De bruker tid på å motarbeide Rana-flyplassen, men de bruker ikke tid på å jobbe for en utvikling av Brønnøysund lufthavn.

Det jeg ikke fikk si var:

Analyser viser:

  • At en oppgradering av Brønnøysund lufthavn vil kunne tilføre influensområdet for flyplassen 1500 – 2000 nye arbeidsplasser i årene som kommer – arbeidsplasser som ikke vil komme uten slik oppgradering, 400 – 600 av disse i Brønnøysund.

  • At økt trafikk som følge av oppgraderingen – 800 mill. europeere kan reise direkte til Brønnøysund – eksempelvis med de nye flyene som Widerøe har anskaffet, trolig vil finansiere utbyggingen langt på vei.

  • At et turistvolum som en slik oppgradert flyplass gir mulighet for, muliggjør realisering av tilbud i Brønnøysund som vi ellers ikke vil ha mulighet for å realisere – eksempelvis bade-svømmanlegg av høy standard – til glede også for lokalbefolkningen, ikke minst for barn og unge.

  • At verdiøkningen på eiendom i Brønnøysund, som resultat av oppgraderingen, i løpet av 15 - 20 år trolig vil være 50% høyere enn uten oppgradering. Altså vil et hus som i dag er verdt 3 millioner om 15 - 20 år være 1,5 millioner mer verdt enn uten slik oppgradering.

  • At et turistvolum som en slik oppgradert flyplass gir mulighet for, vil kunne bety 150 - 200 millioner kroner i årlig økt omsetning i butikker og utesteder i Brønnøysund.

Men det fikk jeg altså ikke anledning til å si – det var ikke det som skulle prates om. Man skulle prate om det samme man hadde pratet om de siste 15 - 20 årene.

Derfor hadde ikke jeg noen mer å gjøre i møtet, men det var mange nok der som er mer interessert i å prate om det en meg.

Kjell Inge Johnsen