Håndplukket ekspertgruppe, dratt inn etter havarert sykehusprosess og avvikende planprogram for idefasen. Gruppen definert med kompetanse innen helsefag, innen sykehusstruktur og samfunnsplanlegging. Vil samfunnsplanlegging for Rana ha sterkere vekting for plassering av sykehus,  enn lokalisering av sykehus for 77.000 mennesker ??

Etter lang historie med sykehusdrift på Helgeland: vil vi ha behov for denne kompetansen? Hvem betaler regninga?? At gruppen mangler faglige krav for kompetanse og har svekket habilitet ved forvaltningsloven, synes uproblematisk.

Manglende Kompetanse

Pytt, Pytt; Ekspertgruppens manglende kompetanse for «Helsearbeid» og for «Sykehusdrift» gir ingen «stoppsignaler» for å kjøre en allerede avsporet prosessen videre.

Mürer forteller: «En ekspertgruppe som starter sin jobb med godt «innblikk» i kommuner, fylkes-kommuner, fagmiljøer og andre interessante tanker og meninger rundt disse spørsmål».

Har vi behov for interessant tanker og interessante meninger om sykehuslokalisering. En ide for omgang med fraternisering. Er befolkningen og pasienter på Helgeland uegnet til å ha «innblikk» som kreves for tanker og meninger om sykehuslokalisering??

Forvaltningsloven

Uklar habilitet for gruppen fra tidligere engasjementer inne sykehusstruktur og byutvikling, utløser ikke «Rødt Lys» i varsellampene, tvert om.

Tidligere ledelse ved Helgelandssykehuset HF med Dir. Dr.Mürer og rådgivere  i korridorene på Rana sykehus, er kjent med «varedeklarasjonen» fra innleid ekspert gruppe.

Forvaltningsloven kap.2 , gir svekket habilitet til håndplukket «ekspertgruppe».

:: §6,1.ledd, pk.b-d: Inhabilitet ved uklare former for formell tilknytting mellom saksbehandler og part.

::§6,2.ledd : Inhabilitet dersom en ansatt saksbehandler viser klart offentlig engasjement med hensyn til utfall av saken, blir inhabil til å behandle denne.

Tidligere «deklarasjon» fra medlemmer i gruppa, gir håp for stort Helgelandssykehus sentrert i Rana for 26.000 beboere, med trøstende ord av eksperter om håp for de øvrige 46.000 / 60% av helgelendinger med forlengende ambulansetransporter på mer enn >60 til - 180 min, med unødvendig risiko for tap av liv og helse.

Korteste ambulansetider

Befolkningssentrum i Drevja/Tovåsen vil gi lokalisering av grønt sykehus i grønne, giftfrie områder med nærhet til to bysentra innen 30 minutter. Regions-forstørring av indre-/ytter-Helgeland.

Korteste ambulansetider for de fleste bosatt på Helgeland.

Helsegevinst, miljøgevinst og bespart reiser på 45 min for 46.000 mennesker til sykehus i Rana langs E6, i tillegg til reiser fra deres hjemsteder.

Sykehus på Drevja/Tovåsen vil gi ambulansetid på 30 min for 27.566 / 36% av helgelendingene.

60.122 mennesker/ 78% av helgelendingene vil rekke sykehus-behandling innen 1 time / The Golden Hour.

Ambulansetid for 26.000 beboere i Rana på 45 min, er sammenfallende med ambulansetider for 47% ( 2,397 millioner ) av den norske befolkning.

Sykehusstruktur

To-sykehusløsning, to små sykehus, et plassert i Sandnessjøen og et i Mo i Rana, vil ved geografi, demografi, bosetningsmønster og distanser medfører at sykehuset i Sandnessjøen vil være kostnadskrevende og dyrt, sammenlignet med sykehus i Rana.

Medisinsk kompetanseutvikling og prehospital medisinsk utvikling vil frata Sandnessjøen akutt sykehusfunksjon til fordel for Nordlandssykehuset i Bodø og St. Olavs Hospital/ Levanger sykehus.

Sandnessjøen sykehus vil graderes til DMS (distrikts medisinsk senter). Om Rana sykehus vil leve, kan være usikkert.

Selv operasjoner som ortopedi kan utløse organskade evt. hjerteinfarkt og være avhengig av differensiert, breddemedisinsk fagkompetanse ved operasjonsbordet.

Eneste mulighet for sykehus på Helgeland er ett stort akutt Helgelandssykehus geografisk riktig plassert.

Sykehus som ikke er kvalitativt målbærende, kan trues av nedgradert sertifisering, som svekker sykehusets arbeid og utvikling, og er belastende for syke mennesker og for hele helseforetaket.

Harald Nyberg

Harald Nyberg.