I formiddag var det full aktivitet på og rundt kunstgressbanen i Brønnøysund. Det ble konkurrert i alt fra kubb, pilkasting, papirflykasting og tandemstafett på ski. Elevene var delt inn i mindre grupper og målet var å bli bedre kjent med hverandre.

Gunnar Solli Olsen (bak), Thea Nilsen, Karoline Storvik og Emil Valan måtte samarbeide godt for å få til en stilfull vending på treskistafetten.

Stafett på treski

Det var Emil Valan som ledet an laget sitt i 1B da de møysommelig jobbet seg skritt for skritt fremover på banen på treski. Alle hadde festet føttene fast i ett par ski. Alt gikk helt strålende helt til de kom til første vending. Etter hvert fant de formen på dette også og klarte å samarbeide godt nok til å vinne over motstanderlaget.

– Dette er veldig artig. Vi har spilt sandfotball, kubb og prøvd oss på limbo, forteller Emil Valan, Karoline Storvik, Thea Nilsen og Gunnar Solli Olsen.

– Hva synes dere om å ha en slik aktivitetsdag?

– Det er koselig og vi kommer unna skolearbeidet. I tillegg blir vi kjent med hverandre, sier ungdommene.

Det var ikke så lett som det så ut å få en ping pong ball til å treffe oppi bøtta.

Trygge elever

Nettopp teambuilding er et av de store målene med en slik aktivitetsdag. Gjennom mange år har skolen arrangert dette i andre uka etter oppstart. Lærer Gjøran Engen sier en klasse der elevene kjenner hverandre og er trygge på de andre i klassen, fungerer bedre.

– Det er gymseksjonen på skolen som organiserer dette, men vi bruker elevene fra 3A og B til å postere rundt. De har vært med på dette to ganger tidligere og kan dette, forteller Engen.

Skolen er delt i to denne dagen. Elevene i første klasse har først aktiviteter på fotballbanen før de tar en pause med pølser og saft. Deretter er det natursti med skolerelaterte oppgaver. De eldre elevene gjør det samme, bare i motsatt rekkefølge.

– Vi har byvandring annen hvert år og natursti annen hvert år. Vi prøver å bytte ut litt øvelser også, forteller Engen.

Han legger til at det viktigste for skolen er at en slik dag kan være med å skape trygghet og trivsel i klassen.

– Det er dette som er motivasjonen for å gjøre dette i starten av skoleåret. Det å få en klasse til å fungere er utrolig vanskelig. Det er noe helt annet å gå i en klasse der elevene har lyst til å lære og hvor det er positivt å være, sier Gjøran Engen.

Kubb var også en av aktivitetene.