- Vi er glad for at arbeidet har begynt, det har vært lenge etterlengtet å få oppgradert asfalten, sier lufthavnsjef Glenn-Robert Johnsen.

Omfattende arbeid

- Det er en god del biler som kjører inn asfalt. Det kjøres natt og dag til vi blir ferdig, påpeker han.

Han sier at dette er et stort prosjekt som består av forskjellig arbeid som må gjøres.

- Det er ganske omfattende og stort for det er et prosjekt som består både av noe elektroarbeid hvor vi skifter ut lys i begge ender, kombinert med den reasfalteringen som skjer i etterkant og samtidig, sier han.

- YIT ved Nordasfalt fra Bodø står for hovedjobben.

Tilreisende arbeidskraft

De har fått arbeidskraft fra Bodø til å legge asfalten.

- Firmaet heter Nordasfalt AS, som koordineres av YIT. I tillegg til dette har Staurbakk vært inne på den elektroniske jobben og Vegmerkeren gjør malerjobben, sier han.

- Asfalten er tatt i land på Gårsdøya og bilene har gått i skytteltrafikk gjennom byen, sier han.

Asfalteringen har vært nødvendig lenge, men ble stadig utsatt.

- Det går på det på bevare asfalten så lenge så mulig, og det er god økonomi i å strekke tiden så langt det går. Derfor har det blitt vurdert at vi kan holde ut litt til og da venter man så lenge som det går, og nå var det på tide, sier han.

Det er en god del kvadratmeter som skal dekkes, samtidig som det skal gjøres utbedringer.

- Det er nærmere 100 000 kvm som skal dekkes av asfalt. Det skal legges en del utbedringer også for å rette av sånn at det blir både flatere og slettere men også med riktig avrenning, sier han.

- Når jobben er ferdig har det blitt lagt nærmere 8.000 tonn asfalt på flyplassen, sier han.

35 millioner

Aebeidet startet torsdag kveld og prosjektet beløper seg over 35 millioner kroner.

- Så det er mye asfalt og en del elektro ved siden av som kommer i tillegg med lysene, sier han.

Værstatistikken er grunnen til at denne helgen ble valgt.

- Det er rett og slett i forhold til statistikk fra Meteorologisk institutt, så er den perioden her som er mest stabil værmessig. Nå var vi litt uheldig med været med at det kom litt regn, men vi håper det er så lite at det ikke gjør noe i forhold til kvalitet, sier han.

Johnsen sier at utfordringene med den gamle asfalten er bindemidlet i de langsgående stripene.

- Det har blitt tungvint å holde tritt med forvitringen, og da kommer man til et punkt der man ikke ser at det er enkelt å bevare en kvalitet som er god nok. Da må man gjøre tiltak, sier han.

Ingen tilbakemeldinger fra publikum

Johnsen sier at han ikke har fått noen tilbakemeldinger angående den stengte flyplassen.

- Ikke mer enn at den er stengt, som selvfølgelig berører enkelte av våre kunder. Og de som vi har av kunder lokalt som flyr har jo gjort andre ting, sier han.

- Vi beklager at noen nå ikke kommer seg fram, men vi er nødt til hvert 18 år kanskje å gjøre denne jobben og ha stengt, sier han.

I rute

Når BA møter lufthavnsjefen mandag formiddag, meddeler han at alt har gått bra.

- Vi er i rute og alt har gått som planlagt. Vi har vært heldig med været med tanke på hva det var meldt, sier han.

Han sier at det betyr at de blir ferdig tidligere.

- Det betyr at vi blir ferdig med asfalteringen av taxebaner og rullebaner i ettermiddag, men det skal også tørkes og markeres. Deadline er tirsdag klokken 18.00, så det skal gå rundt, sier han.

Han sier at det ikke er mye som gjenstår.

- Det som gjenstår er merking av taxebaner og montere på lysene. Rilling av rullebanene kommer til å forgår i uke 38, mest sannsynlig på natten, sier han.

- Vi har også fått jevnet ut en fartshump i et kryss. Det var så ille at vi måtte skilte og si ifra til pilotene. Man merket på flyet når piloten ikke var klar over at humpen eksisterte, sier han.