– Flypassasjerer forventer at flybilletter skal koste 399,-

Flyekspert Christian Kamhaug sier til Aftenposten at han anser det for å være et PR-utspill.
Nyheter

Kamhaug har arbeidet i SAS med å «beregne rett pris til rett antall passasjerer i rett marked», og jobber nå med PR og kommunikasjon.

Han mener ifølge Aftenposten at rutene fra «Oslo til små steder langs kysten av Nordland» er «vel så godt dekket via Bodø eller Trondheim»

– De var trolig et eksperiment fra Widerøes side for å se om det var mulig å gjøre butikk av tynne, marginale ruter. Nå ser det ikke ut som det har fungert, sier Kamhaug til avisen.

Han mener videre at det er snakk om et PR-utspill - et godt utspill.

– Dette er et veldig godt PR-utspill fra Widerøe, som har fått enorm politisk oppmerksomhet, sier han.

Han mener også at det er vanskelig å få folk til å forstå at det koster å drive flyruter i «småskala».

– Det er dyrt å drive den type operasjoner som Widerøe gjør, og flypassasjerer forventer at flybilletter skal koste 399,-. Det er vanskelig for regionale flyselskaper å forklare kundene at det kan koste det samme å fly et lite propellfly i en halvtime som det koster å fly til Thailand, sier han blant annet.


Widerøe kutter direkteruta til Oslo flere måneder i året

Det melder selskapet i en pressemelding mandag formiddag.

Fylket: - Kan ikke godta Widerøe-kutt

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll går hardt ut mot Widerøes rutekutt.

– Nå får nordlendingene nok et slag rundt ørene

Sp-representant garanterer at de ville unngått kuttene om de satt i regjering.

Widerøe: - Kuttene kunne vært unngått med et avgiftskutt på 65 kroner

Flyselskapet hevder en reduksjon i passasjeravgiften med 65 kroner per billett hadde gjort det mulig å opprettholde dagens kommersielle ruteproduksjon.

– Vi har redusert skatter og avgifter til Widerøe med 40 millioner

Stortingspolitiker Margunn Ebbesen (H) sitter i Næringskomiteen. Hun synes det er leit at Widerøe ser seg nødt til å redusere antall avganger.