Skolen, som i 2016 fikk dårlig uttelling på Senter for økonomisk forskning sin rapport om skolekvalitet i videregående opplæring, kan melde om at de i år har gode resultater og vise frem.
BVS på 349. plass av 359 skoler i Norge
- Vi er opptatt av å holde fokus på enkeltindividet, forteller Halseth.
Skolen har fokus på at elever som ikke får godt nok utbytte av opplæringen, får ekstra tilpasninger i fagene. Ved å danne grupper som arbeider nærmere med de temaer i pensum som kan virke vanskelig, har de klart å få positive resultater fra de som sliter mest faglig.
Fra skoleåret 2013-2014 til 2017-2018 har andelen som har sluttet underveis i et skoleår gått ned fra 5,4 prosent til 2,8 prosent. Andelen av de som har fullført og bestått et skoleår har gått opp med 10,8 prosentpoeng og ligger nå på 79 prosent, som er høyere enn fylkessnittet på 78,9 prosent. Karaktersnittet har også økt fra 3,55 til 3,72 prosent, som Halseth mener er betydelig ettersom en stor nedgang i frafall som regel vil føre til et lavere karaktersnitt.