En flunkende ny Mercedes Sprinter står klar til utrykning ved ambulansetjenestens hovedbase ved Rådhussletta i Brønnøysund.

Sprinteren er en annen type enn Volkswagen Caravelle-utgavene som har stått til tjeneste tidligere, og assisterende avdelingsleder ved ambulansetjenesten i Brønnøysund, Arild Barlien, sier nyanskaffelsen er et ledd i normal utskiftning av utstyr.

Trengte nytt sertifikat

Han legger også til at det er en mye større bil enn før. Der Caravellene var regnet som personbiler, har ambulansearbeiderne nå vært nødt til å gå på kurs for å ta nytt sertifikat.

— Man må ha C1-sertifikat for å kunne kjøre denne, som regnes som liten lastebil, sier Barlien.

— Nå har vi kun én av ni som ikke har lappen, men den personen er ved å ta kurset, forklarer han.

Mye større

Større bil og mer plass: Ambulansearbeiderne Monica Finseth (t.v) og Lisa Pettersen er fornøyd med den nye bilen de skal kunne rykke ut til uheldige pasienter med. Foto: Einar Lohne Bjøru

Den nye bilen gir betydelig mer plass, som har vært ønsket av Barlien og resten av ambulansepersonellet i lengre tid.

— Fordelen er at man kan frakte mer last. Når vi har fylt opp i personbilene, har vi vært helt i grenseland på hva som er tillatt av Statens vegvesen, sier han.

— Vi holder på å venne oss til den. Det er jo en større bil, og på utrykninger merker man det. Den er stor og tung, og det må man ta hensyn til, sier han, mer er klar på at det kun er for sjåførenes del.

— Det har ingen betydning for folk flest, og heller ikke for utrykningstiden.

Spent på vinteren

Da Brønnøysunds Avis kom innom ambulansepersonellets lokaler mandag formiddag, var det Monica Finseth og Lisa Pettersen som holdt vakt. De fokuserer også på fordelen med større kapasitet.

— Det er plass til flere hender, sier de, og referer til at det er mye bedre med tanke på samarbeidet med luftambulansen og legevakten.

— I tillegg vises den bedre, og har mye bedre lys. Bilistene ser oss mye fortere. Samtidig har man mye bedre kommunikasjon med sjåføren, forklarer Finseth, og viser til romsligheten i midtpassasjen mellom førersetet og pasientrommet.

Men de legger likevel ikke skjul på at det også er utfordringer med bilen.

— Det er bakhjulsdrift, og ikke firehjulstrekk. Så det blir spennende å se til vinteren, sier de, men legger til at fremkommeligheten berges ved et såkalt onspot-system, der kjettinger holdes mot drivhjulene for å øke veigrepet om det skulle være glatt eller vanskelige forhold.