I dag er ordningen slik at det siste nummeret i registreringsnummeret til kjøretøyet avgjør fristen for EU-kontroll. Er siste tall «1» skal bilen være kontrollert og godkjent innen januar, «2» betyr februar. Unntaket er «7» som gjelder for november. Men dette er det uansett bare å glemme. For fra 1. februar 2019 er det slutt på dette systemet.

Fases inn

– Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen i en pressemelding.

Ifølge meldingen fra Vegvesenet skal ordningen fases inn etter hvert som kjøretøyene er inne til kontroll.

– Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll, forklarer Harsem.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år.

Egen opplæring

Det blir også nye krav om en egen opplæring for de som utfører EU-kontrollen.

– I dag er det bare krav til virksomheten som utfører kontrollen, men nå blir det krav om opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere. Målet er bedre, likere og mer trafikksikre kontroller, sier Harsem.

Fra 2021 blir det også krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 km/t.

– Disse traktorene skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, og reglene gjelder traktorer som hovedsakelig brukes til transport eller arbeid på offentlig vei. Har du traktor som bare brukes på offentlig vei i egentransport i primærnæring, kan du få unntak fra kravet om kontroll, sier Harsem.