Tirsdag ble det kjent at TTS har vunnet kontrakten om å trafikere flere ferjesamband på Sør-Helgeland. Med treårskontakt på plass lover selskapet å bygge ny hybridferje til sambandet Vennesund-Holm og å oppgradere "Torghatten" til hybriddrift.

- Dette er en strålende dag. Vi har jobbet lenge med å tilby fylkeskommunen mer enn de spurte etter, sier Stein Andre Herigstad-Olsen, direktør for TTS.

- Sør-Helgeland er hjemmebane, der alt startet. Disse kontraktene sikrer 45-50 arbeidsplasser lokalt.

Nyferje fra 2020

Våren 2020 håper selskapet å ha ny ferje klar på Vennesund-Holm-sambandet.

- Vi ser for oss en ferje som er ganske lik "Hornstind" i størrelse og utseende. Kapasiteten blir på 60 biler, som "Lysingen", som den vil gå i trafikk med om sommeren. I tillegg har vi ønsket å oppgradere "Torghatten" til hybriddrift, som den er godt egnet for. Medregnet "Hornstind" får vi nå tre hybridfartøy på Sør-Helgeland. Det er i tråd med vårt ønske om å gradvis fornye oss. Når "Lysingen" blir reserveferje ser vi for oss å fase ut "Bognes", sier Herigstad-Olsen.

Byggspesifiksjonene for nyferja er allerede sendt til verft i inn- og utland, det kan bli kontraktssignering tidlig i juni.

Ladere kommer

Men en ting er å ha hybridferjer, noe annet er å ha laderne på plass på land. Hybridferja "Hornstind" går fortsatt ikke på strøm, fordi det mangler ladere på ferjekaiene på Forvik og Tjøtta.

- Infrastrukturen på land må være på plass, bekrefter Herigstad Olsen.

- Vi er i dialog med fylkeskommunen om det. Det skulle bare mangle at ikke Nordland følger opp det de har fått til på Vestlandet på dette området.

- Når får dere på plass ladere på Forvik og Tjøtta?

- Sammen med Helgeland Kraft jobber vi med en enkel løsning som vil gi lademuligheter i løpet av de nærmeste månedene. På Horn, Andalsvåg, Holm og Vennesund skal det komme fullverdig lading på plass.

- Så løsningen gjør det ikke mulig med helelektrisk drift i Tjøttabassenget?

- Nei, da må det en større utbygging til. Og jeg er sikker på at den kommer, men ting tar tid. Akkurat nå er vi fornøyd med å få flere hybridferjer. Det gir et løft for regionen, sier Stein Andre Herigstad-Olsen.