Alle ambulansefly står

– Det som har skjedd nå er at crewene ikke føler seg kapable til å fly.

– Det som har skjedd nå er at crewene ikke føler seg kapable til å fly, sier Lufttransport AS' administerende direktør Frank Wilelmsen.  Foto: Bård Pedersen

Nyheter

Alle ambulanseflyene til Lufttransport AS står fredag på bakken. Dette innebærer flyene ved basene Brønnøysund, Bodø, Kirkenes, Alta, Tromsø, Åleseund og Gardermoen.

– Ingen fly er i drift, sa Frank Wilhelmsen, administrerende direktøri Lufttransport AS til BAnett fredag kveld.

Noe senere opplyser Luftambulansetjenesten at ett fly er i drift, i Bodø.

Brudd i forhandlinger

Bakgrunnen skal være bruddet i forhandlingene mellom Norges Flygerforbund og den nye operatøren av ambulansefly i Norge, Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA). BSAA skal ta over ambulanseflytjenesten fra 1. juni 2019.

Fredag ble det brudd mellom partene, som blant annet forhandlet om hvorvidt de som i dag flyr ambulansefly for operatøren Lufttransport AS skal få bli med «direkte» over i BSAA. Ifølge Norsk Flygerforbund var det BSAA som trakk seg fra samtalene.

På grunn av dette er altså alle ambulanseflyene til Lufttransport altså på bakken.

– Situasjonen er at det er brudd mellom den nye operatøren og flygerne våre. Det er tre ting som må være til stede for at vi skal kunne fly: Luftdyktige fly, crew som er trent til våre standarder og at crewene føler seg kapable til å fly. Det som har skjedd nå er at crewene ikke føler seg kapable til å fly, sier Wilhelmsen.

Var overbevist om løsninger

– På grunn av bruddet i forhandlingene mellom BSAA og Norsk Flygerforbund?

– De var helt overbevist om at det skulle bli en løsning. Den fremtiden de hadde sett for seg i luftambulansetjenesten ser ikke ut til å være en fremtid. De forventet vel ikke at andre skulle gjøre jobben deres, sier han.

– De er lei seg?

– Det er klart de er lei seg over situasjonen som er. Slik vi oppfatter det er det en situasjon som gjør at de ikke føler seg kapabel til å fly, da de ikke fikk komme kollektivt over i ny bedrift, sier Wilhelmsen.

– Oppfatter ikke som aksjon

– Er dette en aksjon?

– Jeg oppfatter det ikke som en aksjon. Når du gjør en sånn jobb må du føle deg kapabel til å fly. Vi er avhengige av at alle flygerne i hvert fly føler seg kapable til å fly. Det er minst en flyger i hvert fly som ikke føler seg kapabel til det, sier han.

Ingen fly i drift

Luftambulansetjensten, som driver både ambulansefly og -helikoper for helseforetakene i Norge, har syv døgnbemannede ambulansefly i Norge. Alle disse er ute av drift

– Vi hadde ett fly som ikke hadde meldt seg av, og det var Bodø-flyet. Vi har syv fly som flyr hele døgnet, og nå har alle syv meldt seg «not fit for flight», sier kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten til BAnett fredag kveld.

– Hva er planen videre?

– Vi følger med på det som skjer. Vi har varslet helikopterdelen vår om at det kan bli mer aktivitet i natt. Vi har 13 helikopter over hele landet, dessuten har alle Seaking-helikopterne samme medisinske innredning og lege, akkurat som luftambulansehelikopteret, sier han.

– Det hender vi har så dårlig vær at det er lite flyvær i det hele tatt, men nå er været godt slik at helikopterne tar seg frem, sier han videre.

Alvorlig, men håndterbart

– Hvor alvorlig er dette?

– Det er jo alvorlig at den normale beredskapen svekkes på denne måten, det liker vi ikke. Samtidig er det slik innenfor luftfart at du om du ikke føler deg kapabel til å fly skal du ikke fly. Luftambulansetjenesten flyr totalt mellom alle flyene og helikopterne cirka to prosent av ambulansetransport i Norge. Nær 98 prosent av alle ambulansetransporter løses med bil. Ambulansebilen er grunnfjellet i akuttberedskapen. Den akuttmedisinske beredskapen utenfor sykehus i Norge er veldig fleksibel, og det er jo tidspunkt om vinteren da helikopterne står på bakken i flere dager på grunn av været. Luftambulansetjenesten er noe som kommer på toppen av tjensten med ambulansebiler.