Servicebygget ved ferjeleiet på Forvik har vist seg å bli en gedigen hodepine for Vegvesenet, fylkeskommunen som byggherre og en stor skuffelse for de reisende.

Frosne vannrør og trøbbel med dørene

Prestisjebygget på 35 kvadratmeter som på folkemunne er døpt "takrenna", består av en kiosk på 12,5 kvm, et venterom på 15 kvm, samt toalett, handikaptoalett og et teknisk rom for ferjebrua.

Utformingen av taket er bakgrunnen for at folk kaller bygget "takrenna". Foto: Jøran Horn

Nå er det stengt.

- Det har vært et trøblete bygg fra starten av. Nå er vannrørene frosset, så toalettene er stengt. Det har også vært problemer med dørpumpene helt fra starten av. Det har gjort at vi har stengt venterommet også. Dørene skal utbedres så snart som mulig, men toalettene vil være ute av drift til kulda gir seg og vi får kommet til ordentlig i vannkummene, sier seksjonsleder for investeringsseksjonen i Vegvesenet i Nordland Christian Forsmo.

Glass, stål og betong til 9 millioner

Forsmo forteller at de er inne i en rettslig tvist med entreprenøren, Norwegian Rock Group (NRG).

- Entreprenøren har tatt ut stevning mot fylkeskommunen som er byggherre, og fylkesadvokaten har levert et motsøksmål, sier Forsmo.

- Dermed er det begrenset hvilke utbedringer vi ønsker å gjøre, ettersom det er en rettslig prosess i gang og utbedringene er innenfor garantiperioden. Samtidig ønsker vi at de reisende skal få bruke bygget, sier Forsmo.

Det arkitekttegnede bygget i glass, stål og betong er estimert å koste 9 millioner kroner. Det var ment å skulle gå inn i Nasjonale turistveger. Men da det sterkt forsinket sto ferdig, tilfredsstilte det ikke de kvalitetsmessige kravene. Og det er foreløpig ikke tatt inn i det gode selskap av signalbygg.

Liggende midt i mellom kirken og Handelsstedet Forvik, representerer bygget det moderne. Det er meningen er at det skal bli lagt merke til. Man skal huske at man har vært i Vevelstad.

Det nye ferjeleiet og servicebygget ble lagt ut i ett og samme anbud. Det ble først bevilget 69 millioner til prosjektet. Det inkluderte Vegvesenets egeninnsats i planleggings- og utbyggingsfasen, samt grunnerverv på til sammen til 10,5 millioner. NRG vant kontrakten med et tilbud på 51 millioner kroner.

20 millioner dyrere enn planlagt

I august 2015 fortalte Vegvesenet om forsinkelse og en gedigen kostnadssprekk.

– Prognosen er nå 89 millioner. Hittil er det utbetalt 74 millioner til NRG. Overskridelsene må finansieres over 2016-budsjettet, fortalte avdelingsdirektør ved veiavdelingen i Nordland Kjell Skjerve.

Det skyldtes flere forhold.

– Sprengningsarbeidet måtte utsettes i seks uker på grunn av at et fiskeoppdrett i nærheten hadde syk fisk i merdene. Ekstrakostnadene med det har ikke entreprenøren ansvar for. Det måtte tas ut mer masse enn anslått, og i henhold til kontrakten skal det mengdejusteres. Dårlige bunnforhold ved ferjeleiet gjorde at det måtte plastres mer enn antatt for å forhindre erosjon fra propellstrømmen, redegjorde daværende seksjonsleder i Vegvesenets investeringsseksjon, Stein Inge Rasmussen.

Og da var ikke sluttsummen klar. Servicebygget var anslått å koste 8,5 millioner.

– Sluttsummen ligger nå an til å bli 9 millioner, sa Rasmussen.

Ferjeleiet ble tatt i bruk sommeren 2015. Men Vegvesenet var ikke fornøyd med utførelsen av servicebygget etter at NRG sa seg ferdig. Så overdragelsen drøyde.

– Det er ganske mange og omfattende feil, både når det gjelder teknisk kvalitet og det rent estetiske. Slik bygget er nå, kan vi ikke ta risikoen med å overta det, uttalte Rasmussen til Brønnøysunds Avis i august 2015.

Rettssak i juni

Norwegian Rock Group og fylkeskommunen har nå stevnet hverandre. NRG var først ut med et krav om sluttoppgjør på i overkant av 14 millioner, pluss renter. Det er avvist av fylkesadvokaten som har gått til motsøksmål.

- Fylkeskommunen krever utgiftene til å rette manglene på servicebygget dekket. Kravet er i overkant av 600.000, sier fylkesadvokat i Nordland Eilif Nordahl.

Begge stevningene skal behandles i samme rettssak.

- Entreprenøren har ikke levert tilsvar til vårt motsøksmål ennå, sier Nordahl.

Partene møtes i Brønnøy tingrett 12.-15. juni.